HTML

Jégkorong

A világ legjobb sportja a határokon innen és túl, és mindenütt, ahol van.

Címkék

ahl (66) alba volán (453) átigazolások (243) ausztria (86) a csoport (408) bajnokok ligája (42) bajnokság (226) bajnokságok (82) bartalis (53) bp. stars (52) brassó (64) briancon (72) cortina (67) csehország (98) dab (43) dab.docler (315) divízió 1 (231) divízió 2 (49) döntő (128) ebel (1139) eht (76) eihc (93) elitserien (49) énekes (363) extraliga (59) fehéroroszország (50) fehérvár (609) felkészülés (183) felkészülési mérkőzések (182) finnország (145) fotók (45) franciaország (73) ftc (213) gömöri (43) hári (76) hc csíkszereda (85) hetényi (70) horvátország (40) hsc csíkszereda (87) ifjúsági (285) iihf (80) inline (109) interliga (44) játékvezetők (64) jégkorongmagazin (51) jesenice (42) junior (90) juniorok (200) kanada (97) khl (663) kóger (82) kölyök (55) kontinentális kupa (104) ladányi (105) légiósok (131) ljubljana (46) magyarország (561) magyar kupa (80) miskolc (187) mjsz (143) mol liga (975) nationalliga (132) németország (46) nhl (1598) női (96) nők (127) norvégia (45) ob 1 (173) ob i. (206) ocskay (107) olaszország (68) olimpia (119) olimpiai selejtezők (85) oroszország (132) pakk (41) playoff (137) primeau (55) rájátszás (360) románia (119) sator (53) sc csíkszereda (107) serdülő (78) sport tv (42) stanley kupa (40) steaua (41) svájc (77) svédország (161) szavazás (57) szavazások (43) szélig (75) szlovákia (193) szlovénia (105) szuper (107) thurston (43) u16 (61) u18 (291) u20 (168) ukrajna (57) utánpótlás (122) ute (185) válogatott (984) vasas (53) vas jános (111) vb (1471) videó (148) videók (494) világbajnokság (107) winter classic (51) Címkefelhő

Miért tűnnek el a fiatalok a rendszerből?

2010.05.29. 09:16 Hblog

Több mint két éve alaposan szemügyre vettük a magyar jégkorong-utánpótlás helyzetét. Jelentős változások történtek azóta, így a következő idényről határozó döntések előtt időszerűnek látjuk, hogy ismét számot vessünk a múlttal, rögzítsük a jelenlegi helyzetet, és keressük a jövőbe vezető legjobb irányokat. Természetesen tisztában vagyunk azzal, hogy okoskodni könnyebb, mint ügyesen cselekedni. Javaslataink ugyanakkor vannak.

A tisztánlátás érdekében először nézzük meg ismét a tényeket. A 2009/10-es szezonban 1686 fiú jégkorongozott hazánk utánpótlás-bajnokságaiban a két évvel ezelőtti 1429-cel szemben. Ez 18%-os bővülést jelent. Korosztályonként nagy eltérés mutatkozik. Míg a juniorok a 2008-as 70 főnél is kevesebben, 66-an voltak, addig az összes többi korosztályban többen jégkorongoztak. A legnagyobb arányú gyarapodás a legkisebbeknél, az U8-ban történt, ahol 193-ról 335-re ugrott a létszám. Az alsó négy korosztályban immár stabilan több mint 300 játékos versenyez.

Ebben a szezonban a korosztályok így alakultak: szupermini (U8, azaz 8 éven aluliak, 2002-es és korábbi születésűek), mini (U10, 2000-01), előkészítő (U12, 1998-99), kölyök (U14, 1996-97), serdülő (U16, 1994-95), ifjúsági (U18, 1992-93) és junior (U20, 1990–91). Bár az újraindult juniorbajnokságban az 1989-es születésűek is játszhattak, a cikk folyamán a korosztályi meghatározás esetében maradunk a hivatalosnál.

A közel húszszázalékos gyarapodás nagyon örömteli, de érdemes tovább bogozni a számokat. Ha megnézzük a korosztályokat a két évvel ezelőtti állapotukhoz képest, korántsem ilyen rózsás a helyzet. Továbbra is sokan hagyják abba az aktív játékot a felsőbb korosztályokban. A jelenlegi ifjúsági és junior korosztályokban 30-40%-kal kevesebben sportolnak, mint két éve ugyanezekben az évjáratokban, tehát amikor még serdülők és ifjúságiak voltak. A jelenlegi juniorok összesen 66-an vannak, két éve még 111-en hokiztak közülük. Ennek a drasztikus visszaesésnek több oka is van.

Egyrészt a hosszú távú folyamatok alapján megállapítható, hogy két fő törési pont mutatkozik a fiatalok pályafutásában, az U14 és az U18 utáni év. Élettani és életkori sajátosságok és magyarázatok miatt nem meglepő, hogy ilyenkor hagyják abba a fiatalok a legnagyobb arányban a versenyszerű sportolást. Ennél a korosztálynál ezt tetézi a juniorbajnokság megszüntetése és a másodosztály vegetálása. Így az ifiből kiöregedő játékosoknak, akik nem képesek egyből beilleszkedni a felnőtt első osztályba, jóformán nincs hol tovább játszaniuk. A serdülőknél 20%, a kölyköknél 10% alatti a lemorzsolódás aránya két év alatt, míg az alsó három korosztály duzzad, hiszen ide lehet csatlakozni kezdőként, később ez már jóval nehezebb.

A korosztályok létszáma idén és két éve:

1988/89: 43 (2009/10, U22), 70 (2007/08, U20)
1990/91: 66 (U20), 111 (U18)
1992/93: 116 (U18), 163 (U16)
1994/95: 198 (U16), 243 (U14)
1996/97: 307 (U14), 328 (U12)
1998/99: 336 (U12), 321 (U10)
2000/01: 328 (U10), 193 (U8)
2002/05: 335 (U8), két éve nem játszottak

Konkrét példát felhasználva nézzük meg, hogyan alakult az 1988-ban születettek sorsa. Közülük jelenleg 23 játékos aktív, 9-en felnőtt válogatottak, Hetényi, Sofron és Szirányi a ljubljanai vb-n is ott volt. A 23-ból 7-en nem az OB I.-ben játszanak, ez mutatja, hogy a jelenlegi másodosztály semmilyen játékosmegtartó erővel nem bír. Ez a korosztály U14-ben rendelkezett a legtöbb játékossal, akkor 89-en voltak. Szinte egyenletes ritmusban estek ki játékosaik. Ha kétévente nézzük, akkor U16-ban 72-en, U18-ban 65-en voltak. Utána drámai csökkenés következett, U20-asként 43-an maradtak, míg U22-esként már csak 23-an. Ez az aggasztó tény is azt mutatja, a magyar jégkorong-utánpótlás legfontosabb kérdése, hogyan tudjuk értékeinket, azokat a játékosokat, akiket másfél évtizedig nevelünk, a rendszerben tartani.

Tisztán látszik, onnantól, hogy megszűnik a kétéves generációkra épülő korosztályi logika, elfogy a hely a játékosok többsége elől. A klubok és a szövetség felelőssége és feladata is, hogy a hokiból megélni nem tudók számára is biztosítson versenykörülményeket. Ne feledjük, ezek a fiatalok és családjaik 10-15 évig – a nyilvánvaló előnyökön túl – a sportág nettó befizetői voltak, anyagi és fizikai hozzájárulásuk mindvégig segítette a legjobbak érvényesülését, és ez nem csak holmi üres ideologizálás.

A dolgok további boncolgatásához érdemes megnézni egyes korosztályok létszámbeli fejlődését. Aaz alábbiakban a kétéves lépésekben elkészített, három korosztályra vonatkozó kimutatásunkat találják. Egy évtizede harmadennyi kölyök korú gyermek hokizott. Látszik, hogy ifjúsági és junior korosztályban csupán megduplázni sikerült a létszámot ennyi idő alatt. Ez azt jelenti, hogy vagy akkor voltak elkötelezettebbek a sportág iránt a nagykamaszok, vagy kicsi volt a létszámuk, kellettek a rendszer fenntartásához, így valahogy megtartották őket az edzők és a klubok. Vagy pedig a jelenlegi körülmények miatt távoznak többen a jégpályáról, mint az természetes lenne.

U14, összesített létszám:

2009/10: 307
2007/08: 243
2005/06: 175
2003/04: 132
2001/02: 144
1999/00: 111

U18, összesített létszám:

2009/10: 116
2007/08: 116
2005/06: 112
2003/04: 71
2001/02: 63
1999/00: 58

U20, összesített létszám:

2009/10: 66
2007/08: 70
2005/06: 49
2003/04: 56
2001/02: 51
1999/00: 36

A két évvel ezelőtti cikkhez képest ismét sokat haladtunk a lehetőségek tekintetében, a kérdés csak az, hogy megfelelően ki tudjuk-e használni az új adottságokat. Az elmúlt 4 éves periódusban például a most lezárt felnőtt szezon bajnoki döntősei, azaz a klasszikus hazai hokifellegvárnak számító Fejér megyeiek két városa közül egyiknek sem sikerült kölyök korosztályban bajnoki címet szerezni, a legutóbbi versengést már csak a hatodik, illetve a hetedik helyen zárták. Mint ismeretes, a fehérváriak léptek is egy nagyot, Kercsó Árpádot megszerezve óriási tervekkel idén áprilistól beindították a helyi hokiakadémiát. A dunaújvárosiak válasza egyelőre még nem ismert, de remélhetőleg ők sem ölbe tett kézzel várnak a szebb eredményekre, hiszen a helyi szurkolók mindig joggal hirdetik büszkén, hogy a magyar EBEL-csapat és a válogatott jelentős része Újvárosban nevelkedett.

Két éve még szóba sem került, hogy egyszer hokiakadémia jöhet létre Magyarországon. A Székesfehérváron induló mellett a sportág középtávú fejlesztési koncepciója még két ilyen intézmény felállítását tartalmazza, egy budapestit és egy kelet-magyarországit, utóbbit miskolci székhellyel.

A hokiakadémiákon koncentrálódó jelentős erőforrások kétségtelenül hasznosak lehetnek, és nagyon fontos, hogy ezek az intézmények létrejöjjenek és jól működjenek. Örömteli a létezésük, de több szempontot végig kell gondolni. Az akadémiákon jelentős fejlődést lehet elérni, azonban önmagában ez az intézményi rendszer sem ér sokat, különösen, ha önkényesen kiválasztott helyen jönnek létre. Megfelelő edzéslehetőség, megfelelő számú és minőségű edző, megfelelő anyagi háttér hiányában csupán egy ki nem aknázott lehetőség lesz a hokiakadémia is. A tehetséggondozás ilyen formája további jelentős kérdéseket is felvet. Mi lesz azokkal az egyesületekkel, amelyek kinevelték a tehetséges játékosokat, akik aztán az akadémiára távoznak? Már egy előkészítő korosztályból elvitt gyermeket sem nagyon tud pótolni egy kiscsapat, mert benne is öt-hat év kemény munka és adott esetben sok pénz van. Pótlása évekig tarthat, ha sikerül egyáltalán.

A kis egyesületeknél két-három távozó egy egész korosztály létét, de legalábbis versenyeztetését veszélyeztetheti. Bár a sportág érdeke valóban azt kívánja, hogy a legjobbak magasabb színvonalon fejlődhessenek, a verseny így jelentősen torzul, a jók még jobbak lesznek, miközben kevésbé erős csapatok ellen játszanak a bajnokságban. A gyengébb lehetőségekkel rendelkező klubok háza táján felhalmozódik a frusztráció, mert egyszerűen képtelenek lesznek legjobbjaikat megtartani. Ugyanakkor fontos azt is elmondani, hogy nemcsak akadémiai rendszerben lehet minőségi munkát végezni, illetve az akadémiákon is lehet rosszul dolgozni.

Az akadémiák különös felelőssége és kötelessége pedig az, hogy a náluk edző, megnövekedett létszámú korosztályok minden tagjának biztosítsák, hogy fiatalként elegendő lehetőséget kapjanak mérkőzéseken is. Meg kell oldaniuk, hogy a sorban harmincötödik kölyök is mérkőzéseket játsszon. Ráadásul komoly erkölcsi felelősség, hogy az akadémián felnövő gyermekek megfelelő nevelést kapjanak. Információink szerint már az első fehérvári évben tíz év körüli játékosok költöznek Székesfehérvárra, többen közülük szüleiktől távol élnek majd.

Menjünk tovább egy problémakörrel. A magyar utánpótlás-bajnokságok neuralgikus pontját a mérkőzésszámok jelentik. Egyre rangosabb nemzetközi tornákon vesznek részt fiataljaink, ahol a többi résztvevővel beszélgetve kiderül, hogy az elit országokban már 12 éves korban is mindenki túl van évi 40 tétmérkőzésen. Hogy ne menjünk messzire, Szlovákiában az U20 36, az U18 44 mérkőzéses alapszakasz után kezdi a rájátszást. Természetesen mindez pénzkérdés is, ezért nem kezelhető csak szakmai dilemmakémt. Mégis érdemes rögzíteni, mi lehet az üdvözítő út.

Nézzük meg, hogy ezzel szemben hány mérkőzést kínáltak a magyar bajnokságok a korosztályos csapatoknak a 2009/10-es szezonban. Csak a ténylegesen lejátszott mérkőzéseket vettük számításba.

Juniorbajnokság:

Sapa Fehérvár AV19: 17 mérkőzés
Budapest Stars: 18
Dunaferr: 20
Crvena Zvezda: 21
Újpesti TE: 14

Ifjúsági bajnokság:

Budapest Stars: 20
UTE-MAC: 19
Sapa Fehérvár AV19: 20
SC Csíkszereda: 19
Dunaferr: 15
Miskolci JJSE: 16
Debreceni HK: 15

Serdülőbajnokság:

Budapest Stars: 33
SC Csíkszereda: 32
MAC Népstadion: 29
Újpesti TE: 31
Sapa Fehérvár AV19: 30
Dunaferr: 27
Debreceni HK: 25
Drago Skorpiók: 28
Miskolci SI: 26
Kaposvári JSE: 25
Ürömi SC: 28

Kölyökbajnokság:

Zalai Titánok: 20
MAC Népstadion A: 22
SC Csíkszereda: 21
Újpesti TE A: 22
Budapest Stars: 22
Dunaferr: 19
Sapa Fehérvár AV 19: 19
Újpesti TE B: 22
MAC Népstadion B: 17
Miskolci SI: 18
Fradi Hoki Akadémia: 14
Debreceni SI: 18
Erzsébeti Farkasok: 18
Egerszegi Titánok: 15
Drago Skorpiók: 18
Ürömi SC: 15
Győri ETO HC: 16
Kaposvári SI: 16

Véleményünk szerint a fenti mérkőzésszámokkal egyedül a serdülőknél lehetünk többé-kevésbé elégedettek, az ifjúsági bajnokság évenkénti 15-20 és a juniorbajnokság évenkénti 14-21 mérkőzése önmagában rémisztőnek tűnik. A szeptembertől márciusig tartó, nagyjából 30 hetes jeges szezonban a heti átlag egy mérkőzés sem jön össze, nem is beszélve azokról a csapatokról, amelyek átlagosan kéthetente játszanak egy meccset. Ez nem igényel különösebb kommentárt, még akkor sem, ha tudjuk, sok játékos több bajnokságban is jégre lép.

Hogy a korosztályos bajnokságok alacsony mérkőzésszáma milyen hatással van a játékosokra, annak példájául nézzük meg az ifjúsági és a juniorválogatott néhány tagjának terhelését az elmúlt szezonban. A felsorolásban csak a tétmérkőzéseket számoltuk.

Tóth Adrián (1990)
Mol Liga: 24
OB I.: 16
Magyar Kupa: 4
juniorbajnokság: 15
junior-vb: 5
Összesen: 64

Ozsváth Ádám (1990)
OB I.: 10
juniorbajnokság: 17
junior-vb: 5
Összesen: 32

Nagy Richárd (1992)
Mol Liga: 11
OB I.: 10
Magyar Kupa: 1
juniorbajnokság: 13
ifjúsági bajnokság: 12
ifjúsági vb: 5
Összesen: 52

Varga Arnold (1992)
OB I.: 2
juniorbajnokság: 17
ifjúsági bajnokság: 9
junior-vb: 5
ifjúsági vb: 5
Összesen: 38

Adódik tehát a következtetés, hogy utánpótlás játékosaink versenyeztetésében gyökeres fordulatnak kell beállnia, hiszen a jelenlegi helyzet negatívan befolyásolja a korosztályos válogatottak szereplését is. Reálisan nézve egy olyan válogatottnak, amelynek tagjai egy szezon alatt 30 körüli tétmérkőzést játszanak, még a divízió 1-ben sincs helye. Ozsváth Ádám példája mutatja, milyen fontos, hogy a junior korú játékosok is rendszeres versenyzési lehetőséghez jussanak. A fehérvári védő úgy lépett jégre a decemberi junior-világbajnokságon, hogy addig a szezonban hét juniorbajnoki meccset játszott. Ez nagyon kevés, de még mindig több, mint a nulla. Azt mondhatjuk, a tavalyi U20-as bajnokság mentette meg őt a sportág számára. A junior az egyik legolcsóbban fenntartható korosztály. Ahol van ifjúsági és felnőttcsapat, ott az edzéseket velük együtt szokták tartani, tehát csupán mérkőzéseik igényelnek külön jégidőt.

Érdekes, hogy pénteken napvilágot látott az utánpótlás-játékosok fizikai felméréséről szóló beszámoló. A konklúzió szerint, amelyet a cikk végén található táblázat foglal össze, az U14-től a heti két mérkőzés alapvető követelmény a játékosok képzése során. Ilyen komoly mérkőzésszámok természetesen csak úgy képzelhetők el, ha komolyodik a szervezés és a csapatok hozzáállása is. A Mol Ligával kapcsolatban már elmondtuk, most újra hangsúlyozzuk: véget kell vetni a mérkőzések tologatásának, a ki nem állásoknak – természetesen nem a szabadtéri pályák esetében az időjárási körülmények miatti halasztásokra gondolunk –, el kell érni, hogy az egész szezonban egyenletesen legyenek mérkőzések, fix játéknapokkal. Ez különösen azért lényeges, mert túlnyomó többségben olyan sportolókról beszélünk, akik a sportolás mellett iskolába is járnak.

A 2010/11-es szezontól kezdve mindenképpen emelni kéne az utánpótlás-bajnokságok mérkőzéseinek a számát. Az ifibajnokságból kiöregedő játékosok további rendszerben tartása és a juniorválogatott eredményes versenyeztetése érdekében mindenképpen újra ki kéne írni a juniorbajnokságot. Az elmúlt években úgy tűnt, mintha az Alba Volán indulása lenne a juniorbajnokság kulcskérdése. Ha ők indulnak, akkor van, ha nem, akkor nincs. Tudjuk, hogy ők idén nem tervezik az indulást, a határozott véleményünk azonban az, hogy a juniorbajnokságra nélkülük is szükség van.

Nem igaz, hogy az U18-ból kiöregedett játékosok közül már csak azokkal érdemes foglalkozni, akik beférnek a felnőtt csapatokba. Az sem igaz, hogy akik OB I.-re érettek 19 évesen, azok elegendő időt tölthetnek a jégen a felnőttek között; a beszoktatás mindig fokozatos, a legtehetségesebbek esetében is. Tehát nem igaz az, hogy az ifiből kiöregedettek fejlődését az szolgálja, ha mérkőzésenként két cserét kapnak a bajnokságban a felnőttek között a negyedik sorban, és leülhetik a fegyelmi büntetéseket. Nekik is szükségük van arra a rutinra, amelyet csak éles mérkőzéseken lehet megszerezni, csak akkor, ha elég időt töltenek a jégen. Ha nincs elegendő jelentkező Magyarországról, akkor be kell kapcsolni külföldi csapatokat is. Tavaly a Crvena Zvezda indult Szerbiából, és az előzetes várakozásokra rácáfolva a szezon végére az érmeseknek is okoztak nehéz perceket, a kisdöntőben pedig öt meccsre kényszerítették a Dunaferrt.

Tavaly óta negyvennel nőtt a játékosok létszáma az U21-ben, semmi nem indokolja, hogy egy év után megszűnjön bajnokságuk. Ezzel nevetségessé válna a tavalyi kezdeményezés is. Tudomásunk szerint a Bp. Stars, a Dunaferr és a Crvena Zvezda tervezi az indulást. Véleményünk szerint a Debrecen több mint 10 juniorkorú játékosa számára is rendkívül fontos lenne a részvétel ebben a sorozatban, ha a klub komolyan gondolja az OB I.-es indulást 2011-ben. Az OB I./B önmagában kevés. Ha egyedül kevesen lennének, együttműködhetnének a Miskolccal, indulhatnának közös csapattal. Hasonlóan a szegedi juniorok számára is megoldás lehetne a közeli szabadkaiakkal közös csapat indítása.

Az Újpesti TE-nek és a MAC-nak együttesen ugyancsak majdnem teljes csapatra való játékosa van, kézenfekvő lenne a tavaly megkezdett együttműködés folytatása, még akkor is, ha ehhez felül kell emelkedni személyes problémákon. Érkezhet az SC Csíkszereda is, és valószínűleg Székesfehérváron is lesznek játékosok, akik számára ez a sorozat lenne a játékban maradás egyetlen lehetősége.

Megfontolandónak tartjuk, hogy mérkőzésenként 3 hazai U23-as vagy U22-es játékost lehessen a juniormérkőzésekre is nevezni. Ez növelheti a színvonalat, segíthet a formába hozásban, fegyelmezésben, segít a fiatalabbaknak is megérezni a felnőtt és az utánpótlás közötti különbséget. Legalább heti egy mérkőzésre van szükség ebben a sorozatban, a teljes szezonon át, az U20-as vb korai időpontjára való tekintettel korai kezdéssel.

Mivel a heti több mint egy mérkőzés egyelőre irreálisnak látszik, azok számára, akik nem férnek be az egyesületek OB I.-es felnőtt csapataiba, kölcsönszerződéssel, kettős igazolással az OB I./B-ben érdemes további játéklehetőséget biztosítani. Nyilván ebben is megkerülhetetlen a klubok felelőssége, az OB I/B.-t illetően pedig az erős szövetségi elhatározás a sorozat fokozatos erősítésére, már ettől a szezontól elkezdve.

Az ifjúsági bajnokságban mindenképpen meg kell haladni a 30 mérkőzést, minden induló esetében. Az indulók létszáma az előző évihez képest várhatóan nő majd, így mindenképpen hosszabb alapszakaszra lehet számítani. Ki kell iktatni a hosszabb üresjáratokat, a mérkőzéseket a szezonban egyenletesen elosztva kell játszani. A heti két mérkőzés lenne a kívánatos, a kiírásnál nyilván figyelemmel kell lenni a junior- és a serdülőbajnokság játéknapjaira is.

A serdülőbajnokságban tavaly átlagosan 30 körüli mérkőzést játszottak a fiatalok, ami többé-kevésbé elfogadható volt. A csapatok létszáma várhatóan nem változik lényegesen, minimálisan nő majd, így a tavalyi rendszer apróbb módosításokkal azt eredményezheti, hogy egy betartható menetrend mellett minden mérkőzés megrendezhető lesz, nem kell időhiány miatt sorozatban a versenybíróságnak ítélkeznie.

A kölyökbajnokságban a tavalyi 17 csapat egy erősebb és két területi alapon szerveződő, gyengébb csoportban játszott. Egy kivétellel azok a csapatok érték el egyedül a 20 feletti mérkőzésszámot, amelyek a selejtezőkben is érdekeltek voltak. A csoportbeosztások legnagyobb buktatója, hogy elképzelhető: egy csapat az előző évi, esetleg közben kiöregedett korosztálya jogán játszhat az erősek vagy a gyengébbek között, miközben az erőviszonyok a távozó és érkező játékosok miatt megváltozhatnak.

A várhatóan tovább emelkedő létszám miatt a lebonyolítási rendszer megtartását javasoljuk, de a tavalyi évhez képest azzal a módosítással, hogy az év közben az alapszakaszt a gyengébb csoportokban megnyerő csapatoknak legyen lehetőségük a rájátszásba bekapcsolódni, méghozzá a kiemelt csoport leggyengébbjeivel versenyezve a felső osztály helyeiért. Így a generációváltás miatt megerősödött és meggyengült csapatok közti erősorrend a bajnokság végére helyreállhat.

37 komment

Címkék: esszéjellegű utánpótlás

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kösz a cikket

Az icehockey-n lévő cikk végén feltett táblázat az kinek szól? Saját maguknak?

nézegettem-nézegettem és ostoroztam magam, hogy nem sikerült tartani a heti 1-2 meccset u 12-ben

Igazából havi egy-kettő volt a legtöbb gyereknek.
Szerintem az is jó lenne, ha a kisebb gyerekeknél nem iihf szabvány meccseket játszanának, hanem kisebb jégidőigényű egybírós meccseket akár két félidővel jégfelújítás nélkül. És ha nincs u12-ben on-line jegyzőkönyv? akkor mi lenne? érdekel ez valakit is?. Legyen olcsóbb egy meccs.

Azon is el kéne gondolkodni, hogy jó e hogy meccs hétvégén csapatonként többszázerer fointot tankolunk a benzinkúton egy meccsért. Amit eltankolunk abból lehetne helyi, kis tornarendszerben lejátszott meccseket rendezni.

Csehországban tudomásom szerint a negyedikeseknek így van:

Minden hétvégén más szervezi, elmegy 8 csapat és mindenki játszik hét mecset egy utazással ott alvással. 8 ilyen hétvége =56 meccs
lehet nem ott alvással is 4 csapattal.

Kicsit lazábban kéne, nem ilyen görcsösen, jobban nézve a gyerekek és családjuk érdekeit.
Ismét egy remek cikk. Tetszik, nem tetszik, szükség van a Junior bajnokságra!!
Vannak még más okok is, melyek igen jelentősen hozzájárulnak a váltáshoz, a sportol való távolmaradáshoz – edző/sportoló/szülő/elnökség viszonya; versenyeztetés lehetősége; fejlődési/szakmai szempontok; egyesületi koncepció, stb…–. Ez is megérne egy misét, de mivel kellemetlen, inkább elhallgatjuk… Amennyiben valaki nem ért egyet a fent leírtakkal, javaslom, hogy az MJSZ nyilvántartása alapján keresse meg az ügyben érintetteket, kérje ki véleményüket
Nekem volt egy olyan véleményem (megjegyzem, nem 100%, hogy jó), hogy a junorbajnokságot össze lehetne vonni az OBI/B-vel. Mind a két helyen alapvető probléma a kevés meccslehetőség. Persze, egy részük ezeknek a junior srácoknak feljátszik, de ahogy a cikkben is írva van, sokan meg nem. Ráadásul én szegedi lévén szívesen néznék akár junior csapatokkal is meccseket, mert egy idényben van mondjuk 6 hazai meccs. Hát, nem valami sok.

Ráadásul Szegeden is többségében fiatal gyerekek játszanak, nekik sem jönne ez rosszul. Persze biztos van hátulütője is, nem tudom.
@borostom83: Nem rossz ötlet, én is erre gondoltam, biztos jól sülne el megfelelő szabályozással
@borostom83: szerintem is igazad van:D. remélhetöleg ebben az idényben ez meglesz:D.
ja és ez egy remek cikk. kösziszépen
Az OBI/B erősítése tényleg jó ötlet!
Szerintem játékosok lennének, csak hát pénz is kell. Meg még nem erősödtem meg azok a városok ahol nem olyan rég óta van jégcsarnok (Szeged, Debrecen, Kaposvár, Zalaegerszeg), itt egyetemek is vannak. Össze lehetne kötni a továbbtanulást a sporttal és lehetne egy szervezett másodosztályunk is. Ilyen kezdeményezés volt Debrecenben pár éve csak úgy járt mint a pécsi jégcsarnok.
Válogatott meccsek idején az utánpótlás adatokról mindig szó van, de az első osztály is néha esetlennek tűnik akkor, hogyan akarnak szervezni mondjuk egy 10 000 bázist? (senkit sem akartam megsérteni).
Szerintem ehhez nekünk még sok éve kell és talán nem csak külföldi edzők, hanem a szövetségbe is tanácsadók.
@borostom83: ha összevonnák a kettő bajnokságot, az egészen biztosan kevesebb meccset jelentene azoknak, akik mindkettőben tudnának játszani... Azért is írtuk, hogy mondjuk korosztályos bajnokságokban, ha kevés a játékos, partnerekkel kellene közösen indulni. Szegednek kézenfekvő lenne összeállnia a szabadkaiakkal. Ott is van kb. 8...10 juniorkorú játékos.
Jó cikk ismét!
Ezt és a Mol ligás cikket eljuttatjátok a szövetségnek is? Sokszor csak az a baj, hogyha az emberek évek óta csinálnak valamit, akkor nem jönnek maguktól az új ötletek... Nem véletlenül találták fel a brainstormingot :) Kétlem, hogy ezt ők alkalmaznák, pedig sokszor a legvadabb ötletek adják az alapot egy új, jó dologhoz.
Ha isten is ugy akarja és be lesz fedve a jászberényi pálya akkor reményeink szerint 5-8 év mulva élmezőnyben lehetünk az utánpótlással, hiszen van rá érdeklődés a gyerkőcök és szülők felől. Itt a lehetőségekkel vannak problémák .
Szerintem első lépésként ott ahol van már komoly utánpótlás bázis és eredmények, azokat az egyesületeket kéne anyagilag stabillá tenni. Mert hogyan akarunk úgy heti két meccset követelni a kölyök-serdülő korosztálytól, ha az év végi tornákra már csak akkor utazik el egy csapat, ha a szülő lefuvarozza a gyermekét.
Először pénzt kell tenni, a már meglévő utánpótlás bázisok mögé, hogy a szakmai munkát ne a pénztelenség határozza meg.
S csak ezután beszélhetünk arról, hogy hogyan tovább.
@[Roller]:
A Szövetségben is ismerik és vannak támogatói is az itt leírtaknak. A Szövetség általában koordinál és a fenti kérdésekben az egyesületek képviselői döntenek. Ez az írás lehet katalizátora bizonyos gondolatoknak amelyek közül az egyesületek által konszenzussal felvállaltakat meg lehet valósítani.
@kerusz:

Bizonyára igazad van, de a felnőttek közé szerintem a legjobbaknak lenne érdemesnek menni feljátszani, mert nyilván az sem jó, ha mindenki feljátszik. Illetve a legjobbaknak (mint tavaly pl. Kóger) már nyilván nem a juniorban kell játszani. Valahogy meg lehetne oldani.

A másik (és bocsánat, ez szemétül hangzik), de a szerb vonal nekünk nem biztos, hogy jó, gyenge a bajnokság, a válogatott felnőtt szinten Divízió II-es szeínvonal, és nem is fog fejlődni. Jó, persze lehet, hogy a Szabadka többségében magyar. Persze tudom, hogy az is igaz, hogy minket is, mint kisebb testvért, bevettek az osztrákok, de akkor mi már progrsszív nemzet voltunk. A szerbek szerintem nem azok.
Jó kis cikk!
A korosztályok fogyásánál figyelembe vettétek a külföldön fejlődőket is?
@borostom83: Akkor úgy fogalmazok, hogy az önálló juniorbajnokság szerintem sokkal nagyobb érték annál, mintsemhogy a jelenleg hobbyhoki-szinten játszogató OB I/B-s csapatok miatt elrontsák. Nem is beszélve arról, hogy hosszabb távon így is, úgy is arra van szükség. Kár lenne most mondjuk egy évre megint valami ideigleneset kitalálni. Jövőre az U21-ből ki fog öregedni 29 játékos, érkezni fog 59 utolsóéves ifi, megint nőni fog a létszám, úgyis muszáj lenne rövid időn belül önálló juniorbajnokságot kiírni. Ha már tavaly megcsináltuk, miért ne tartsuk meg, amikor mindenkinek az az érdeke, hogy egy stabil versenyrendszer létezzen.

Elég nehezen lehet egy olyan bajnoksággal való összevonást előremutatónak nevezni, ahol az elmúlt évek mindegyikében az amatőrligákénál kevesebb meccset játszottak (ez az OB I/B). Az OB I/B-ben először szemléletváltásra van szükség, majd ha sikerül egy szezonban eljutni a 20 feletti mérkőzésig, akkor lehet elmélkedni tovább. Az OB I/B-vel azonban a legnagyobb gond az, hogy teljesen amatőr, csak hétvégeken lehet mérkőzéseket rendezni. A junioroknál ez kisebb probléma, az ő meccseikre tavaly is hét közben került sor, szerintem idén is az várható.

Szerintem nem az a lényeg, hogy szerb vagy nem szerb, hanem az, hogy milyen játékos. Ebből a szempontból szerintem tökmindegy, hogy Szabadka mennyire magyar (sajnos egyébként már többségében nem magyar). Nos, ahhoz képest, hogy mennyire nem előremutató szerinted a szerb hoki helyzete, elég jól szerepelt néhány játékosuk a tavalyi szezonban a juniorok között. www.regi.icehockey.hu/reg06/pont_statisztika_jun09.php
@lakota: Igyekeztünk azokkal számolni, akik itthon játszanak. Tehát Hári János, Sebők Balázs vagy Gőz Balázs (és még sok más fiatal) nem szerepel a létszámban.
@kerusz: Teljesen egyetértek veled. A mostani ob1/b mezőnyben 70% dolgozó ember, akik 7végente játszanak 1 meccset. Jó esetben x százaléka edzésekre is lejár , de tudok olyan idősebb hokist, aki csak meccsekre jár szinte.
Made in Jégkorong.blog! Csodás, köszi!
Szerintem a 'környék' országai - Románia, részben a volt jugo-államok, a Balkán - hasonló problémákkal küzdenek. Érdekes lenne 'régióként' is kezelni a helyzetet.
Ám én elsősorban a friss, fiatal szakember hiányban látom az előrelépés gordiuszi-csomóját. És erre mintha épp az állami szervek (szövetségek) passziv viszonyulási módja, mentalitása segit be....
A két legfelsőbb utánpótlás gondjait megoldhatná,ha mondjuk korosztályonként 3-5 túlkoros is szerepelhetne. A juniórban 5 és ifiben 3 túlkoros szerepelhetne,hasonlóan mint felnőttben a légiósok! Megoldódna az átmenet a korosztályok között.
Ez mind humbuk.Ha a szo"vetse'g akarna' akkor lehethe minden korozsta'lyban heti 2 mecs.A 9-10 e'ves gyerekek Canadaban vagy USA-ban 3 X 12 perces mecsett ja'tszanak a 11-12 e'vesek 3X15 perces ja'te'kot ja'tszanak minden hupla vagy je'g felujita's ne'lku"l.Me'g a 13-14 e'veseknek se nincsen jeg tisztita's e's csak 3X15 perces mecsett hokiznak.Igy lehet sporolni,e's 4 edze's e's egy mecs helyet 2 mecs e's 3 edze's van.a 9-10-11-12 e'ves kor oszta'jokban a csapatok 14 vagy 15 hokizobol + 1 kapusal van le'trehozva nem
nem 4 sor 2 kapus stb.Szerintem a legjobb csapat
o"sszea'lita's 4-D(ve'do")+,8F(csata'r)a kicsikne'l.Vonal va'lta's minden 45 masodpercben
Simán bevonnám a környező országokat egy közös bajnokságba. Ha kevés a csapat, és nincs kivel játszani miért ne???
- ez olyan mint a rendszerváltás utáni Magyarország. Eddig volt A rossz, most kezdjünk újat , és a nulláról építkezzünk, majd kitaláljuk a tutit. Át kellett volna venni mindent( közigazgatás, adórendszer....) onnan ahol működik (nyugat eu, usa...)és "csak" működtetni, betartatni....ez van a hokival is. Nézzük meg azokat az országokat ahol működik és kész....svájcban sincs több ember mint nálunk, és szlovákia sem áll jobban anyagilag mint mi....
@kanada09: ez csak szerinted humbuk. Ugyanis, azt, hogy adott korosztályban hány forduló legyen, azt nem a szövetség, hanem a csapatok, azok képviselői döntik el. Utóbbiak pedig a rendelkezésükre álló jégidőt/pénzt figyelembe véve javasolnak, döntenek a mérkőzések számáról.
@borostom83: nehéz helyzetbe vagytok, mert a szabadkaiak kapcsán nem egy alkalommal maradtak el a mérkőzések. Sőt volt olyan is, amikor a bajnokság felénél kiszállt a Szeged sajnos...
@kerusz: Csak azért kérdeztem , mert a felsőbb korosztályokban, (ahol a egyre nagyobb arányban kerülnek külföldre a játékosok,) az eleve alacsony létszám miatt valószínűleg nagyban módosítja a képet, hiszen aki külföldre kerül, az nem kerül ki a sportágból, csak a magyar rendszerből, így talán nem annyira sötét a kép, sőt...
@lakota: Egyáltalán nem jellemző, hogy egy-egy szezont követően tömegével mennének külföldre a magyar játékosok, semmelyik korosztályban sem.
@kerusz: Tisztában vagyok vele, hogy nem mennek tömegével külfödre, de -mint írtam is- eleve nincsenek tömegek az említett korosztályokban így akár egy féltucat játékos figyelmen kívül hagyása is erősen torzítja a képet. Sztem.
@lakota: Mint írtam is, akik már külföldön vannak, azok nincsenek a listában. Akik meg majd külföldre mennek, azok szükségképpen benne vannak, mert nekünk egy sem jelentette be, hogy tutira menni fog, a látnoki képességeknek pedig híján vagyunk. Tekintsd a listát a szerdai helyzetképnek, ha ez megnyugtat, akkor néztük át a neveket egyenként.
@lakota:
Nagyon örvendetes, hogy több olyan játékos is van már utánpótlás szinten aki külföldön kergeti a korongot, de az a saját bajnokságunkon nem sokat segít! Ez a cikk pedig erről a bajnokságról szól. Jó lenne ha az itthon lévő játékosok is fejlődni tudnának, hiszen a magyar hoki érdeke ez lenne! Köztük is van számos olyan tehetség (és az elmúlt években is volt), akit nem kellene a sportágnak elveszítenie. Ehhez nagyon fontos lenne, hogy minél több mérkőzése legyen minden korosztálynak.
Ha jól emlékszem pár évvel ezelőtt a junior-ifi közös bajnokságban indult (kitolták az ifi korosztályt). Ha ilyen kevesen vannak ezekben a korosztályokban, akkor talán megoldást lehetne ismételten. Kerusz biztosan tudja, hogy pontosan hogyan működött.
@kerusz: Egyébként abban sem vagyok biztos, hogy manapság a felsőbb korosztályokból kerülnek ki nagyobb számban külföldre a hokisok (ahogy ezt Te írtad). Nekem inkább úgy tűnik, hogy aki komolyan akar valamit, az legkésőbb 14...16 évesen megpróbál váltani. Utána már akkora lehet a különbség a szakmai munka miatt, hogy egyre esélytelenebbek erre a játékosok. Másképpen: U14-ben a world selectsen még meg tudjuk szorítani a cseheket, de ugyanez már nem annyira megy U18-ban.
@avessik: mondjuk ha nem tudják biztosítani a magyar utánpótlás bajnokságok színvonalát (amit kétlek) akkor a jobb játékosoknak "biztosítani'" a külföldi szereplést. mondjuk a FEhérváron nyílt akadémiával sok minden megjavulhat:D.
Sziasztok ! Gratulálok a cikk szerzőjének ! Bölcs gondolatok logikus levezetése . Hozzáokoskodnék egy két meglátásomat . Évekkel ezelött volt szerencsém egy svéd utánpótlásedzővel sokat beszélgetni(Magyar U.mérkőzéseket néztünk és azt elemezgettük este sör mellett)a gyerekek és fiatalok jégkorongozásáról . Alapvető gondolatai a következők voltak : A gyerekek többsége jól korizik de szinte mindenkinek vannak alapvető hiányosságai . Kéz , láb , fej ! Ezekből az utóbbi hiánya a legnagyobb baj , mert azt a legnehezebb fejleszteni . Ezért már a kiválasztásnál azokat a gyerekeket kellene favorizálni akiknek megvan az eszük ehhez a játékhoz . A hiányosságaikat speciális edzésekkel kell javítani és mint tudjuk ez az edző részéről nagyon munkaigényes . Nálunk ez úgy megy hogy az ügyes , gyors gyerekek csatárok , a kevésbé gyorsak védők , a "lustábbak" kapusok lesznek . A klubok vezetőit nem érdekli az utánpótlás . Az edzők között sok alulképzett , gyerekekhez türelmetlen , a saját jégkorongos képességeitől elájult , jégkoronból és nem a jégkorongért élő ember van . Nem veszik észre az okos gyerekeket , akik majd megtudják csinálni késöbb a kért taktikát . Aki nézte az idei OB I. bajnokságot , láthatta hogy a csapatokban mennyi az ész nélkül korcsolyázó (bolygó hollandi , motoregér , verolex , hycomat stb..)korongot megjátszani nem tudó játékos . Azán a magyar hoki nagy tragédiája ! A védő kérdés ! Már miniben kijelölik a hátvédeket a fenti logika alapján . U korosztályokban nem tudok olyan csapatról amelyik kitűnne a védekezésével . Ösztönből védekezik mindenki . A fent említett Ozsváth Ádám-ra is igazak a fentiek . Tudja a játékot , sebességbeli (láb) hiányosságai vannak . Azt gondolom hogy a juniorbajnokság Őt nem mentette meg , csak az agóniáját hosszabbította . Korábbi edzőinek kellett volna a felgyorsításával komolyan foglalkozni . A 89-90-91 es korosztály legrosszabbul menedzselt játékosa ! Persze mint mindenben itt is vannak kivételek ! Orbán Attila kimondottan az a játékos aki kiemelkedik ebből a mezőnyből . Nála minden megvan , egyedül rajta múlik hogyan tud élni a lehetősőgekkel . Szóval a véleményem szerint az okos gyerekekből kell egyénre szabott edzésekkel védőket és kapusokat képezni . A csatárok meg megteremnek , mert góltlőni jó.....Persze ez elhivatott , kemény munkát vállaló és azt nem csak megkövetelő edzőkre van szükség . Való igaz hogy meg kell adni a lehető legtöbb gyereknek a játéklehetőséget , viszont a 18-20 éves láthatóan fejlődésképtelen játékosoktól szigorúan el kell köszönni mert ők a feladatra alkalmasak elől veszik el a drága jégidőt . Itt jön el az a pillanat amikor a szülő beleszólhat , bele kell szólnia és egy új jövőképet kell felvázolnia kedvenc gyermekének . Még ha nehéz is ! Sziasztok !!!!
@Crossrock: "Szóval a véleményem szerint az okos gyerekekből kell egyénre szabott edzésekkel védőket és kapusokat képezni . A csatárok meg megteremnek , mert góltlőni jó"

Hát ezzel nem értek egyet. Ha a jégkorong csak a szervezett védekezésről szólna és majd csak bepattan egy korong. Akkor lehet hogy másik sportágat néznék.
De ha a védekezésről volt szó...ahhoz rutin kell azt meg meccsen lehet szerezni.

"viszont a 18-20 éves láthatóan fejlődésképtelen játékosoktól szigorúan el kell köszönni mert ők a feladatra alkalmasak elől veszik el a drága jégidőt."

Az utánpótlás nevelésnek nem csak az az egy célja van hogy válogatottakat képezzen....
@kerusz:
Az OB I/B amatőr szintje szerintem nagyon hosszú ideig megmarad. A költség oldala nem sokkal kevesebb mint a profi felnőtt ligáé.Nem olcsóbb az ütő, sem a kori a boltban ha csak amatőr a játékos. Ezeknek a csapatoknak a pénze csak az utazásra, rendezésre elegendő,sőt szinte olcsóbb elutazni mint rendezni.Olyan mennyiségű pénz kellene ebbe az osztályba, hogy az szinte kimondhatatlan.
Egy másik gondolat, lemorzsolódás mindig volt, van és lesz is. Az utánpótlás korosztályból 2 évente kikerül klubbonként mondjuk 15 játékos.
A nagy csapatba ennyien nem férnek el. Mit tesznek azért a klubok hogy ezek a játékosok, gyerekek, életre való emberek maradjanak, mind szellemileg mind fizikailag. Nem hallani az orvosi háttérről, csak arról hogy van ilyen Salzburgban, és Fehérváron,vagy Dunában? Ne is beszéljünk a Fradiról vagy a Dózsáról, Az utánpótlást az itt olvasottak alapján a szülők tartanak el. Mit kap vissza a szülő a csapattól? Ha tegyük fel a gyerekéről 20 évesen kiderül nem bírja a térde, mert például az edző gyerekként nem hagyta hogy rendesen felépüljön, hanem játszatta.
Ezekről a háttérben megbújó de nagyon fontos kérdésekről nem hallani szinte soha, miért?
De tényleg az nem hír, hogy az akadémián komolyan veszik a gyerekek tanulmányi eredményeit, és ha nem tanul jól nem játszhat? Szülőként számomra ezek fontos kérdések?
Szerintem megvan a megoldás, amiről még a szövetség nem nagyon akar tudomást venni.Létre kell hozni a hoki utánpótlásának második vonalát.Így lehetősége lenne a kiscsaptoknak is fejlődni, a tehetségeket nem eltékozolni -mondjuk meccshiány miatt-,erősebb OBII. és amatőr liga jöhetne létre.Az elküldött gyerekek kaphatnának még egy lehetőséget és nem szakadnának végleg el a hokitól. Lehetne vissza út a "nagycsapatokba".(mint a farmcsapatos rendszerben)A pénz persze akadály,de ilyen szempontból akadály egy klubban a sok csapat is akinek jégidőt kell biztosítani.Sokszor kevés egy pálya!!!Arról nem is beszélve, hogy a nagyoknak le kellene mondani pénzekről,a kicsik javára.Nem az elitképzésben van a jövő. Persze kellenek az akadémiák is ahol orrvérzésig megy a hoki.De ettől a sokszor hangoztatott tömegbázis nem fog létrejönni.Az pedig teljesen tévút, hogy a védőket különkell képezni.A tömegből kinőnének.És így tovább....
"Tisztán látszik, onnantól, hogy megszűnik a kétéves generációkra épülő korosztályi logika, elfogy a hely a játékosok többsége elől."
- Ezt hogy tetszik érteni?

"a fiatalok és családjaik 10-15 évig – a nyilvánvaló előnyökön túl – a sportág nettó befizetői voltak, anyagi és fizikai hozzájárulásuk mindvégig segítette a legjobbak érvényesülését, és ez nem csak holmi üres ideologizálás."
- Igaz! És a legdurvább utánpótlásszülői konfliktusok forrása is éppen ez!

"A Székesfehérváron induló mellett a sportág középtávú fejlesztési koncepciója még két ilyen intézmény felállítását tartalmazza, egy budapestit és egy kelet-magyarországit, utóbbit miskolci székhellyel."
- Én megszerettem Miskolcot, amikor ott jártam, de felteszem, Debrecenből kevesen fognak átköltözni kollégistának. A budapesti pedig nyilván az örök bizalmas, ám eredményeket jóideje felmutatni képtelen fradi ha-kadémia lenne. Hajrá fradi!

"A gyengébb lehetőségekkel rendelkező klubok háza táján felhalmozódik a frusztráció, mert egyszerűen képtelenek lesznek legjobbjaikat megtartani. Ugyanakkor fontos azt is elmondani, hogy nemcsak akadémiai rendszerben lehet minőségi munkát végezni, illetve az akadémiákon is lehet rosszul dolgozni."
- Adj egy ötöst!

"Tudjuk, hogy ők idén nem tervezik az indulást, a határozott véleményünk azonban az, hogy a juniorbajnokságra nélkülük is szükség van."
- Lemaradt a felkiáltójel.

"A kölyökbajnokságban (...) a lebonyolítási rendszer megtartását javasoljuk, de a tavalyi évhez képest azzal a módosítással, hogy az év közben az alapszakaszt a gyengébb csoportokban megnyerő csapatoknak legyen lehetőségük a rájátszásba bekapcsolódni, méghozzá a kiemelt csoport leggyengébbjeivel versenyezve a felső osztály helyeiért. Így a generációváltás miatt megerősödött és meggyengült csapatok közti erősorrend a bajnokság végére helyreállhat."
- A cikk legragyogóbb gondolata!

"Crossrock 2010.05.30. 21:34:52
Kéz , láb , fej ! Ezekből az utóbbi hiánya a legnagyobb baj , mert azt a legnehezebb fejleszteni . Ezért már a kiválasztásnál azokat a gyerekeket kellene favorizálni akiknek megvan az eszük ehhez a játékhoz ."
- Teljesen nyilvánvaló. Sőt, az akadémia mellett olyan egyesületek, amelyek eddig óvodának tűnhettek, szintén bevezetik a többszintű képzést - hogy a fejek jó helyre kerülhessenek. ;)

"Crossrock 2010.05.30. 21:34:52
a 18-20 éves láthatóan fejlődésképtelen játékosoktól szigorúan el kell köszönni mert ők a feladatra alkalmasak elől veszik el a drága jégidőt . Itt jön el az a pillanat amikor a szülő beleszólhat , bele kell szólnia és egy új jövőképet kell felvázolnia kedvenc gyermekének . Még ha nehéz is "
- Ezt hogy tetszik érteni?
süti beállítások módosítása