Beszéljünk akkor sorozatunk a legkényesebbhez témájához érkezett. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján sokan a magyar jégkorong gyorsabb fejlődésének a gátját látják a mai magyar játékvezetés színvonalában. Az edzők és a szurkolók rendszeresen a bírókat szidják, joggal és jogtalanul egyaránt. A helyzet megoldása a normális szakmai munka egyik alapvetően fontos kérdése. A jelszó talán az újrakezdés lehetne.
Soha nem volt játékvezetőözön Magyarországon, de az elmúlt időszak jelentős mérkőzésszám- és színvonalbeli fejlődését a zebratestületnél nem megfelelően reagálták le. Mára oda jutottunk, hogy alig van játékvezető, és olyan pláne kevés van, akire rizikós mérkőzéseket lehet bízni. Néha nem megfelelő fizikumú, nem elfogadható korcsolyázó tudású sípos emberek vezetnek (a cikkben a továbbiakban a játékvezető kifejezés alatt a vezető- és a vonalbírókat együttesen értjük), ami nyilvánvalóan elfogadhatatlan.
Ahogy mi látjuk, most ott tartunk, hogy az országban összesen három játékvezető van, akivel szemben nincsenek kapásból ellenérzéseik a csapatoknak, Gebei Péter, Vladimir Babic és Kincses Gergely, bár utóbbival szemben az UTE komoly kételyt fogalmazott meg a bajnoki döntőben, hibáival indokolta, hogy a második mérkőzés után külföldi bírót kért. Van négy nagyon jó és fiatal vonalbírónk, Bedő Péter, Haszonits Miklós, Nagy Attila és Németh Márton, és még jó néhány rutinosabb, akik szintén magas szinten képesek feladatukat megoldani. És ne feledkezzünk meg Kovács Balázsról sem, aki bár mostanában Kanadában próbál szerencsét, de ő is szerves része a magyar hokibíró-társadalomnak.
A kialakult helyzetért nem tehető felelőssé a játékvezetői testület (jt) jelenlegi vezetése. Január végén érkezett új vezető és vezetés a jt élére. Csodát nem tudtak tenni fél év alatt, de egy folyamatot el kellett indítaniuk. Úgy látjuk, ezt megtették. Ennek látható jelei nyilván csak ezután lesznek. Úgy látjuk, Árkovics Miklós volt olyan bátor, hogy sok fiatallal vegye körül magát, akiknek hivatásuk és szenvedélyük a játékvezetés, és akik nyitott szemmel járják a világot. Tudnak és mernek tenni a megújulás érdekében, vannak ötleteik. Néhány tevékenységükről azon melegében beszámolunk a következőkben.
Az előző szezonban mindent beleszámítlva 55 játékvezetőt foglalkoztatott a jt. Összesen 11 vezetőbíró és 22 vonalbíró kapott meccset az OB I.-ben. Volt átfedés is, négyen vonalaztak és vezettek is. "Ezt az arányt fenntartjuk jövőre is, de lehet, hogy a létszámot kevéssel csökkentjük – elemezte a helyzetet Árkovics Miklós vezetőbíró, a jt elnöke. – Mivel közülünk senki sem főállású játékvezető, 10+20 fős első osztályú keretre biztosan szükség van." Újdonság, hogy a jt tervei szerint kialakítanak egy külön OB I.-es keretet, meghatározott számú vezető- és vonalbíróval. A felnőtt első osztályú meccseket csak ők vezethetnék. Aki fent fúj, fújhat alsóbb korosztályokban is, de fordítva nem. Az utánpótlásbírókat is osztályba sorolják. Az új OB I.-es keretet az eddigieknél komolyabb szellemi és fizikai tréninget jelentő, vizsgával záruló nyári edzőtáborban szeretnék kialakítani. "Vannak tehetséges fiatal és rutinos, jól bevált idősek a jelöltek között. A fontos a legjobbak kiválasztása. Hasonló a kérdés a felnőtt válogatottéhoz: hagyjuk még a rutinos öregeket egy kicsit a pályán, vagy tegyünk be helyettük fiatalokat?"
Talán még sosem volt módon nagy létszámú tanfolyamot indítottak a tavaszi hónapokban. Több mint ötven jelentkező hallgatta az órákat. A résztvevők között sok a jégkorongos múlttal rendelkező fiatal, a félszáz hallgató közül nagyjából húszan szeretnének a gyakorlatban is bíráskodni. Ez azt jelenti, hogy – számolva a lemorzsolódással és a visszavonulásokkal – 55-ről 60-65 fősre bővülhet a játékvezetői létszám.
A játékvezetői díjak publikusak, innen letölthetőek. Ebből látszik, hogy ma egy első osztályú játékvezető 12 ezer forintot kap számlára egy felnőtt bajnoki mérkőzésért. Hogy ez sok-e, kevés-e vagy éppen elég, ezt nem célunk megítélni. Az sem jó út, ha azzal példálózunk, hogy az EBEL-ben 7-8-szoros a gázsi. Mindenesetre a jt tájékoztatása szerint a következő évben minimálisan szeretnék megemelni a vállalási árakat, de csak a felsőbb osztályokban. A bírók terveit az MJSZ elnöksége még nem fogadta el. De a csíkos ruhások nem is a pénz miatt szomorúak, hiszen emlékezetes akciójuk során évek óta több millió forint értékben vezetnek ingyen és bérmentve a magyar csapatoknak felkészülési mérkőzéseket, ezzel is hozzájárulva a nehéz gazdasági helyzet átvészeléséhez.
A játékvezetők elsősorban azt hiányolják, hogy sem a szövetség, sem a jt nem állt és áll ki mellettük kellőképpen, hogy sokan minden probléma eredőjeként őket jelölték meg. A legfájdalmasabban a két évvel ezelőtti SC Csíkszereda–Alba Volán bajnoki elődöntő után történtek érintették őket. Ellenpéldaként említik Gebei Péter egy másik mérkőzését, amikor egy EBEL-rangadó után Pierre Page nem burkoltan korrupciót emlegetett élő tv-adásban. A válasz a liga részéről nagyon súlyos pénzbüntetés és eltiltás volt, az osztrák jt részéről pedig az, hogy a soron következő három fontos Red Bull Salzburg-meccsre Gebeit delegálták. A fiatal magyar bíró beszámolója alapján kiderül, Pagéval minden konfliktusa a múlté, a hírhedt NHL-tréner már mosolyogva köszön előre, a mérkőzéseken nem balhézik, utána gratulál. Az is fontos, hogy a múltbeli sérelmeket el kell felejteni mindkét oldalon, mert rá kell jönni, hosszú távon együtt kell dolgozniuk az edzőknek és a játékvezetőknek. Nincs annyi ember a magyar hokiban sem, hogy állandóan a a teljes mezőny lecserélődjön néhány bakit vagy vitása szituációt követően. Ugyanakkor az is fontos és továbbgondolásra sarkalló jelzés kell legyen, ha egy játékvezetőt az összes részt vevő csapat lehúz a listáról, és kéri, az ő meccseire ne küldjék.
Számunkra úgy tűnik, a jt törekszik a kialakult negatív imázs megváltoztatására. Ezért a holtszezonban is sokat tesznek. A tartalmi változtatásokon túl a külsőre is adnak. Elhatározták, új, egységes szerelésben korcsolyáznak ki szeptemberben, legalább az OB I.-es mérkőzésekre. Jó színvonalú reklámajánlatot készítettek, igyekeznek támogatókat bevonni. Ennek első eredményeként az UTA Magyarország Kft.-vel sikerült is megállapodniuk, a cég a bírói mezeken fog hirdetni. A jövő évi játékvezetői mez a tervek szerint nem a hagyományos függőleges csíkos lesz, hanem valamilyen egyedi dizájn, ahogy sok országban az már szokás, íme egy létező példa. Ebben olvasóink segítségét kérik a játékvezetők. Terveket várnak, hogy milyen mezben látnák őket az eddiginél szívesebben a szurkolók. Amint az összes felületre megtalálják a szponzort, indulhat a játék, addig konkrét minta hiányában nem tudnak terveztetni, jelezzük majd a start időpontját. Addig is érdmes látogatni a bírók hivatalos honlapját, amelyen naprakész információkat találni. Elsősorban természetesen szezon közben érdekesek az infók, többek között itt található meg az aktuális bíróküldés a legnaprakészebben.
Az első lépéseknek kezdeti eredményük máris van. Megérkeztek az IIHF-től a szezonbeli bíróértékelések. A világbajnokságokon, a nemzetközi kupákban és az olimpiai selejtezőkön közreműködő minden magyar játékvezető teljesítményét jónak értékelték, Sándor Zsuzsanna két tornán is kiváló minősítést kapott. Az értékelések többek között a legjelentősebb supervisoroktól, Bob Nadintól, Pavel Halastól és Gerhard Lichtneckertől érkeztek, mindhárom ellenőr tevékenykedett az A csoportos világbajnokságon is.
Essen szó a problémákról is. A szurkolói természetből érthetően következik, hogy a bolhából elefántot csinál. Nem egyedi és szélsőséges eset, amikor egy mérkőzés egy vitatott jelenetéből generációkon átívelő prekoncepciós elméleteket gyártanak, és a kedvencek hatvanpercnyi szenvedését egy rossz ítélet tükrében el is felejtik. Ezzel semmi probléma nincs, mint írtuk, belefér az ilyen a szurkoló lélektana című történetbe. Ám az, hogy a csapatok vezetőedzői is belemennek ebbe a játékba, több, mint elgondolkodtató. A vereségek nagy részénél szakmai és egyéb indokok helyett a játékvezetői hármas gyatra közreműködéséről szóltak a meccs utáni nyilatkozatok, a szakmai értékelések. Ez nagyon rossz út, amin változtatni kell.
Természetesen nem kell, hogy a fejünket a homokba dugjuk, néha elképesztően rossz ítéleteket hoznak a játékvezetők, de ez vélhetően feladatuk természetéből is következik. Még azt sem mondjuk, hogy ne szidják őket az edzők. Bár nem elegáns, néha nyilván rászolgáltak az erős kritikára. A hangsúly azon van, hogy ne zsigerből és megszokásból történjen mindez, először talán nézzen mindenki magába, keresse arrafelé a hibát. Idén több olyan mérkőzést is láttunk, amikor egy-két találkozó elején történt vitatható ítélet után a maradék ötven-egynéhány percben már csak a bíró szidásával és ítéleteinek folyamatos kétségbe vonásával volt elfoglalva valamely vezetőedző vagy segítője a kispadon. Az ilyen hozzáállás nem vezethet jó eredményre. Átragad a játékosokra, akik rossz megoldásaik és eredménytelenségük alól felmentve érzik magukat.
Az is figyelmeztető jel, hogy ma bármelyik magyar szakemberrel történő beszélgetés során előjön a játékvezetés színvonalának kérdése. Nyugodt körülmények között is úgy látják, változtatni kell, emelni muszáj a színvonalat, egységesíteni, közelíteni a nemzetközi trendekhez. Ezt a felnőtteknél és az utánpótlásban dolgozó trénerek és vezetők szinte egyöntetűen állítják. A bíróknak meg kell hallgatniuk az ő véleményüket, és lehetőség szerint tenni az ügy érdekében.
Az edzői megnyilvánulásokból egyértelműen körvonalazódik, hogy ma a trénerek kevés és lehetőség szerint közel egyenlő számú kiállítást hozó mérkőzéseket várnának a bíróktól. Elfelejtik, hogy ehhez két apró peremfeltételnek kellene teljesülnie: kevés kiállítást érő szabálytalanságokat kövessenek el a játékosok, és azt legalább megközelítőleg fele-fele arányban tegyék. Másrészt a nélgy évvel ezelőtti IIHF-szabálymódosítások nem ebbe az irányba mozdították el a sportágat.
De az is igaz, hogy a játékosok és edzők oldaláról nézve nincsenek könnyű helyzetbe a szereplők. Nagy kihívást jelent, hogy a játékvezetők sokféleképpen húzzák meg a szabálytalanságok határát, és ez nem csak idehaza fordul elő. Teljesen más felfogással találkozhattunk az elmúlt szezonban a Mol Ligában, az EBEL-ben, az olimpiai selejtezőn Rigában (ahol a szabálykönyv betű szerinti értelmezése volt szem előtt, minden kampót, minden testre ütést büntetés követett), vagy a világbajnokságon, Svájcban. Itt tornán belül is éles kontraszt volt a csoportmecsek és a negyeddöntők kiállításdömpingje, és a későbbi szakaszban zajló régi idők hokija között, ahol már jellemzően csak a durva és valóban látványos, nagy szabálytalanságokat büntették a zebrák.
Jelentős probléma, hogy a leghangosabb kritikusok, a nézők szinte egyáltalán nem ismerik a szabálykönyvet. Ennél súlyosabb gond, hogy az edzők és a játékosok sem. A legtöbb vitát a kiállítások megítélése és azok aránya okozza továbbra is, a legtöbb esetben emiatt találják meg a játékvezetőket a résztvevők. Nyilván nem tesz jót a renoménak az sem, ha vezetőbíróink egymással szórakoznak. Mint ahogy az is természetes, hogy a bírókérdéssel kapcsolatos anomáliák nemcsak idehaza jönnek elő témaként.
Nagyon fontosnak tartanánk, hogy a játékvezetők is kísérjék figyelemmel saját teljesítményüket. Ehhez sok feltételnek kell teljesülnie. Érdemes lenne kialakítani egy egységes bírói szemléletet, és egy megbízható, szintén egységesen képzett ellenőri hálózatot, akik visszajelzései és értékelései alapján következtetéseket lehet levonni. Ezek alapján kialakulhatna egy rendszer, aminek következményeként a jt a felmerülő problémákra azonnal reagálhatna. Ehhez elengedhetetlen, hogy ha kell, szezon közben is haladéktalanul megbeszéljék, elemezzék a gyakorta vagy típusosan előforduló eseteket, ezekben állást foglaljanak, a nagy horderejű ügyekben közleményt adhatnának ki. Egyszóval egy nem az események után kullogó bírói kar látszatát kellene kelteniük. Egy fenti példánál (Gebei kontra Page) maradva, olyan működést lenne jó kialakítaniuk, amelyből a sportágban részt vevők azt tapasztalnák, hogy a játékvezetőket érdeklik a felmerülő problémák, és válaszokat adnak a történésekre.
Emellett nagyon fontos, hogy a játékvezető érezze, állnak mögötte, az őt ért támadások esetén megvédik, ha hibázik, lesz lehetősége a javításra. És igenis fontos, hogy ebben a helyzetben – átérezve, hogy minden félnek szüksége van jó magyar játékvezetőkre – a klubok, az edzők és a játékosok (a szurkolóktól nem kérnénk ilyet), önmérsékletet tanúsítsanak, és türelemmel legyenek abban az időben, amíg a helyzet elindul a megoldás felé. Mert mindenkinek csak ez lehet az érdeke. Éppen ezért jó lenne, ha a következő szezonban az eddigieknél több türelmet és megértést kapnának a játékvezetők. Ne feledjük, tizedmásodpercek alatt kell dönteniük, és utólag nem változtathatnak. Tévedhetnek, hibázhatnak, de nincs módjuk a javításra. Ilyen szakma az övék.
kovacsistvan · http://www.khl.hu 2009.06.12. 18:38:02
A legegyszerűbb a játékvezetőkre ráfogni mindent. A helyzeteket nem mi hagyjuk ki, nem mi passzolunk rosszul, nem mi szabálytalankodunk. Aki szidja a bírót, az próbálja ki, hogy milyen. Előbb-utóbb jön egy kétes szituáció, ahol valamelyik fél reklamálni fog. Kívülről jobban át lehet tekinteni a pályát. Én is jártam már úgy, hogy a nézőtérről lefújtam volna, de a pályán másképp gondoltam. Lényeg a lényeg: nem akarok senkit se megsérteni, de az edzők egy fokkal sincsenek közelebb az A-csoporthoz, mint a csíkosok...
SakiCitizen 2009.06.12. 18:55:54
Jégkorong 2009.06.12. 19:27:40
kovacsistvan · http://www.khl.hu 2009.06.12. 19:40:32
Először fociztam, utána lettem spori, de a kettő egymás mellett megy. Nekem is ugyanúgy megvan a véleményem a téves ítéletekről, csak a reakcióm lett más. :)
kovacsistvan · http://www.khl.hu 2009.06.12. 19:41:56
silac 2009.06.12. 20:19:11
Szerintem jobban járnánk külföldi bírókkal.
Amúgy meg úgyis minden marad ahogy volt , Árkovics, Halacska és a többiek újra fújkálnak majd érdekes dolgokat, mi meg szidjuk őket mint a bokrot. :-)
exL:1 2009.06.12. 21:03:07
OliBLOOD 2009.06.12. 21:16:17
De a játékvezetőtől az lenne. Tavaly jópár meccsenelőfordult, hogy a játékvezető nem volt tisztában a szabályokkal és jobb esetben a vonalbíró, rosszabb esetben a csapatok magyarázták el mi is a teendő. Az egyik legemlékezetesebb eset az volt, amikor büntetőlövéseknél jópár perc szünetet jelentett mire a kispad elmagyarázta, hogy 3 lövő után fordul a lövési sorrend.
Az ilyen esetek sokat rontanak egyes játékvezetők megítélésén, tiszteletén.
exL:1 2009.06.12. 21:23:25
exL:1 2009.06.12. 21:25:04
pokerface (törölt) 2009.06.12. 21:27:32
Valóban sokat javulna a játékvezetés, ha a sporiknak csak negyed annyi lehetőségük volna jégen felkészülni. Nagyon könnyű azt mondani, hogy ugyanannyit edzen, mint egy játékos, csak azt felejtik el sokan, hogy a jég baromi drága. Míg egy szülő fizet havi szinten 8-10ezer forint tagdíjat, addig egy játékvezetőnek csak egyetlen jeges óráért kellene 10-15 ezret perkálni, ez még akkor is baromi drága, ha 5-en fizetik ki...
A csapatok nagyon sokat ágálnak a játékvezetők tevékenysége miatt, azonban talán Ők tehetnének a legtöbbet az ügy érdekében. Gondolok itt arra, hogy edzéslehetőséget biztosítanának nekik. A mai ínséges időkben a játékvezetőknek még egy este 10 órás kezdés is aranyat érne. De saját zsebből nem lehet kifizetni. A bíródi díjak ezt nem fedezik, különösen nem utánpótlás szinten. Egy szerelés ára ugyanott van, mint a játékosoké, 2 év alatt sem jön vissza az ára, aztán utána lehet lecseréni és kezdeni mindent előlről.
Lehet azt mondani, hogy menjek el futni, meg kondizni, de ha nincs elég jég a lábamban illetve nincs jégbiztonságom, akkor cseszhetem a futást meg a kondizást még akkor is ha maratoni csúcsot futok vagy világrekodot nyomok fekve...
Ha nem csak mérkőzéseken volnának jégen a sporik, hanem heti rendszerességgel, akkor a szabályalkalmazási hibák is hamarabb eltünnének, elég lenne magára a meccsre koncentrálni.
A másik súlyok probléma, hogy sem az edzők, sem a játékosok nincsenek tisztában a játékszabályokkal, arról meg nem a játékvezető tehet. A szurkoló az meg egy teljesen más világ.
Én egyszer baromi jót mulattam azon, amikor valaki azt javasolta, hogy a több ezer eurós játékos max. 2 perces büntetést kaphasson... :) Azt hiszem a probléma itt nem feltétlenül a játékvezetőknél kezdődik...
Jobbak lennének, ha volna lehetőségük felkészülni.
kovacsistvan · http://www.khl.hu 2009.06.12. 21:30:40
pokerface (törölt) 2009.06.12. 21:36:35
hokifan526 2009.06.12. 22:00:27
És akkor ki nevelte fel ezeket a profi sportembereket A-csoportos szintre?Csak nem Kercsó Árpád és Ocskay Gábor?És ők nem edzők?Kedves kovacsistvan ezen nem kéne elgondolkodni?És Zsitva,Schell és a többiek hogy vezettek A-csoportban?Csak nem felkészültek agyilag?
geriszu 2009.06.12. 22:01:06
De azért pár dolog:
- a felnőtt játékvezetés melletti edzéseket nem a sporinak kellene fizetnie, hanem a JT-nek. Azon felül, ha vki akar edzeni azt tegye meg saját kontóra, úgy ahogy ezt egy játékos teszi.
- a szurkolóknak nem kell ismerni a szabályokat. Ők azok akik ezért a sportért fizetnek, ergo értük van minden. A játékosok, edzők, játékvezetők pénzt kapnak azért amit csinálnak, ez egy lényeges különbség. (ez nem azt jelenti, hogy egyetértek azzal, mikor vki dobál a nézőtérről v. ordenáré módon üvöltözik).
Az elmúlt szezonban volt alkalmam látni egy bírót, aki elment egy meccsre, majd az orvos késése miatt lefújta a meccset, aztán a pénzt kérve szépen elhúzott, miközben 30 kölyök kérte, hogy legalább barátságos meccsen uli-buliból fújjon. Szóval itt baromira nem éreztem, hogy ő van a hokiért.
- mindezek mellett azt mondom többet kell áldozni a játékvezetők működésére, hogy reális követeléssel lehessen fellépni a működésüket illetően, mert amilyen javadalmazásért megy, azért azt gondolom magas minőségi elvásást nem lehet feléjük támasztani.
geriszu 2009.06.12. 22:03:42
hokifan526 2009.06.12. 22:11:59
KicsiÉn 2009.06.12. 22:33:38
Kedves Szülő!
Végig olvasva pokerface gondolatait, azt gondolom, ha ugyanolyan szintű bíráskodást akar, akkor adjon ugyanolyan feltételeket is.
Ebben az esetben jogos a számon kérés, ezek hiányában a hozzászólása gyenge, színvonaltalan, olyan mint az egyszeri szurkoló.
Maga emlegeti a mérleg két serpenyőjét, akkor tegye bele a maga részét mindenki.
A játékosok profik ebből élnek a bírók pedig a napi munkájuk mellett menjenek futni úszni korizni stb. mikor, mert a maga gyereke készül ugyanazon a pályán amin a bíró is készülne, készülhetne.
Minden csapatnak van csarnoka, amiben készül, nevezze meg a bírók jégcsarnokát?
Nevezze meg azt a csapatot amely akár 1 óra jeget adott a bíróknak az elmúlt szezonban, hogy segítsen?
Majd ha a játékos munka mellett produkálja a mostani színvonalat, a bíró pedig munka nélkül, akkor várom a véleményét!!!
Mindezt gyakorló amatőr ligás játékosként mondom önnek, mivel én is kifizetek mindent bíró, zsüri tazás, stb.
Zárás képpen, én nem láttam még bírót aki meccsen kihagyott egy büntetőt!
kerusz 2009.06.12. 22:34:09
pokerface (törölt) 2009.06.12. 22:44:53
De felnőtt szinten is hasonló a véleményem. Egy játékos pénzt kap, napi 2 alkalommal jégen van és általában még a kondizás lehetősége is ingyen van biztosítva számára. A játékvezetőkről ez nem mondható el. Aról nem is beszélve, hogy azt a pénzt, amit kapnak még szépen meg is adóztatják. Hidd el, hogy az a pénz nem elég arra, hogy olyan szinten robotoljon a jégen, mint egy játékos, arról nem is bezsélve, hogy egy mérkőzésen nem tudnak kiülni pihenni, alaptól alapig kell korizni.
De úgy nagyjából egyetértünk.
@hokifan526: No ez itt az óriási probléma, hogy sokaknak semmi más nem létezik, csak fővárosi viszonylatban gondolkoznak. Mi van a vidéki játékvezetőkkel? Nem gondolod, hogy miskolcról fognak hetente 1 óra edzéslehetőségért felutazni, egy olyan ezdésre, ahol nem is lehet gyakorolni a mérkőzés szitukat? A vidéki bázisokon van a nagyobb gond.
Sajnos vannak városok, ahol annyira sem méltatják a játékvezetőket, hogy beengedjék őket közönségjégre...
Nem mintha ott volna lehetőség normális edzésre, de legalább jég lenne alatta rendszeresen.
Sokan még ilyen lehetőségnek is örülnének szerintem.
KicsiÉn 2009.06.12. 22:45:20
Debrecenben 1 óra jég 30 000 Ft. és nincs szabad jégidő. Az amatőr ligás mérkőzésekre este 9 órára adnak jeget, mert a városnak kell adni a közönség időt.
Szerinted a pályaüzemeltető ad kedvezményt a JT-nek?
Szerintem nem!
pokerface (törölt) 2009.06.12. 23:00:03
Sok csapatnál van egy ún. éves belépőkártya egy bizonyos jelképes összegért (pár ezer forint). Ezzel minden játékos, edző, játékvezető be tud menni az adott csarnokba. Ez arra jó, hogy meccseken kívül is be tudjanak menni a csarnokba, kivédik, hogy holmi jött ment ne flangáljon csak úgy pl az öltözők környékén. Igen ám! Míg Fehérváron ezzel a kártyával beengednek közönség jégre, addig Miskolcon például nem... Se utánpótlás játékost, se játékvezetőt nem engednek be. Ez pedig probléma. Ha már üres jeget nem biztosítanak, akkor legalább ennyit adhatnának cserébe.
pokerface (törölt) 2009.06.12. 23:09:39
KCs 2009.06.12. 23:25:00
A bíráskodás terén szerintem nagyon komoly előrelépés történt, a közeg is összehasonlíthatatlanul jobb, mint 7-8 éve, szóval a dolgok alapjában véve jó irányba mennek.
kerusz 2009.06.12. 23:34:38
KCs 2009.06.12. 23:38:23
pokerface (törölt) 2009.06.13. 00:15:46
No de elég is volt :) Örülök, hogy nem sárdobálás irányába halad a beszélgetés és mindenkinek vannak építő jellegű meglátásai. Nyílván más szemszögből nézi egy szülő, egy játékos, edző és játékvezető is. További minden jót!
Tejpalkó 2009.06.13. 02:32:34
A magyar jégkoong játékvezetésben csak akkor lesz komoly változás, ha a JT. vezetősége nem a jelenleg is müködő játékvezetőkből fog állni, akiktől fejlődést és reális önkritikát nem lehet elvárni oly módon, hogy saját magukat elemzik.
Meggyöződésem és tapasztalatom alapján a játékvezetőknek is edzői irányitással kellene fizikailag, technikailag és elméleti szinten készülniük az egész évben. Természetesen ezt csak egy szervezett redszerben lehetne megvalósítani, de lagalább azt el kellene érni, hogy a játékvezetők bármely csapat edzésén részt vehessenek és az ottani munkában akitívan gyakoroljanak.
.
angol68 2009.06.13. 03:17:31
hogy vezethet mérkőzést a miskolci edző testvére a miskolci csapatnak(hazai pályán)...
hogy miért kapja meg a MAC 2-3 mecsen keresztül az egyébbként nagyon dekoratív Katikát...
Ugyan akkor valaki írta, hogy a pályán teljesen másként látszik egy két esemény mint a lelátóról, ez teljesen jogos ez így van.De azt hiszem akkor is a bírón múlik az itélet, és pl. a serdülő döntőt érdemes lenne levetíteni játékvezetői továbbképzéseken...igaz kikaptunk, de példaértékü volt a játékvezetés.Valami hasonló felfogásban kellene a következő szezonban is fújni.
1 -0 a PINGVINEKNEK :O)))))
Pedig nem a hazai "sztárjátékvezetők" fújtak...
Így utólag is gratula.
Egyszóval tudnak jól fújni ha akarnak és sajnos tudnak mérkőzéseket is tönkretenni...
még egy észrevétel.
A fiaméknak az ifiben való induláshoz el kellett végezni a bírói tanfolyamot.4 alkalom, tankönyvek nélkül...milyen értéke van egy ilyen tanfolyamnak?Ha már elvégezték akkor nem kellene legalább előkészítő-mérkőzéseken egy képzettebb bíró oldalán akár harmadik bíróként "gyakorolni"?Ugyan így 3-4 alkalmat kötelezővé tenni ...ingyen.Hát ha valaki rákap az ízére.Elvileg ezek a srácok 6-7-8 év korimúlttal rendelkeznek, és saját élményekkel rendelkeznek, hogy mi a megengedhető és mi nem...pl:nem véletlen, hogy Gebei P. olyan játékvezető amilyen...
na befejezem mert nézem a DÖNTŐT!!
HAJRÁ PINGVINEK!!
pokerface (törölt) 2009.06.13. 05:35:49
Ha már szóba került G.K., akkor azt tapasztaltam, hogy a csapatok tisztelik a gyengébb nem képviselőit, nem mernek úgy puffogni és inkább a játékkal vannak elfoglalva, vagy mással, de nem a reklamálással :) Persze kivétel erősti a szabályt :)
-d(-_-)b- 2009.06.13. 06:36:36
2. A meccs után értékeljék a játékvezetést és ha probléma volt, legyen következménye.
3. Aki itt sír, hogy a nézők meg a riporterek nem ismerik a szabályokat, tegyenek érte, hogy ez ne így legyen.
4. A bírói szervezet működjön együtt más országok hasonló szervezeteivel, hogy több és változatosabb lehetőséghez jussanak.
Jégkorong 2009.06.13. 07:03:59
Egy profi hokis az U8-10-12-14-16-18-as korosztályok ranglétráját végigjárva az edzések, bajnokságok, tornák, és a szerelés kapcsán több millió forintba kerül a szülőnek. Még több millióba kerül az egyesület által biztosított jégidő, edző, és az egyéb költségek – bíró, orvos, zsűri díja –. Áldoz a szülő, áldoz az egyesület azért, hogy a srácok jó hokisok legyenek.
„A játékosok profik ebből élnek a bírók pedig a napi munkájuk mellett menjenek futni úszni korizni stb. mikor, mert a maga gyereke készül ugyanazon a pályán amin a bíró is készülne, készülhetne.
Minden csapatnak van csarnoka, amiben készül, nevezze meg a bírók jégcsarnokát?
Nevezze meg azt a csapatot amely akár 1 óra jeget adott a bíróknak az elmúlt szezonban, hogy segítsen?
Majd ha a játékos munka mellett produkálja a mostani színvonalat, a bíró pedig munka nélkül, akkor várom a véleményét!!!”
Ezzel szemben nézzük meg a mindenkori bírói testületet. Kérdezzük meg tőlük, hogy mennyibe került nekik az, hogy bírók lettek ? Önmagukba is belefektettek több milliót azért, hogy profi bírók legyenek ? Azt nem fogadom el, hogy nincs módjuk, és lehetőségük edzeni, és azt sem, hogy nem tudnak jégre menni. Addig, amíg az amatőr csapatoknak van jégidő, addig senki ne panaszkodjon. Csak áldozni, fizetni kell érte !!! Hozzáteszem van olyan aki ezt megtette, tovább megyek, képezte magát, munka mellett dolgozott, meg is lett az eredménye. Ez a többségre viszont nem igaz…
Minden csapatnak most sincs jégcsarnoka, vannak olyanok, akik más csarnokokban edzenek, sőt más csapatokkal közösen neveztek a bajnokságba. Tovább megyek. Volt olyan pesti csapat, aki szabad ég alatt, illetve sátorban, továbbá a lefagyasztott uszoda területén edzett több évig, és több korosztályban is bajnok lett. Sok mindenre van megoldás, csak annak ára van, pénzbe kerül. Van pálya, van jég, van bíró, csak a bírónak is meg kell(ene) fizetni a „jó bíró, profi bíró”-ért járó elismerésért, akár a játékosnak; csak pénz, akarat, és áldozat kérdése… Többek között ezért van ennyi amatőr bíró, nem másért.
„Zárás képpen, én nem láttam még bírót aki meccsen kihagyott egy büntetőt!” Erre mit mondjak ? Csak annyit, hogy szánalmas…
gm 2009.06.13. 07:47:55
gm 2009.06.13. 07:49:07
EisHockey 2009.06.13. 07:50:04
De!
A játékvezető attól tud jó lenni, hogy mindent MEGLÁSSON a pályán és mindent HELYESEN ÍTÉLJEN MEG!!!
Mi kell ehhez?
Alapos szabályismeret, jó meglátóképesség, megfelelő ítélőképesség, határozottság, jó kondi /hogy tudja követni a korongot és a játékosokat, mert a szituációkat közelről kell látni! /
Mindezeket sok-sok játékvezetéssel lehet fejleszteni: kölyökmeccsen, serdülőn és egyre feljebb.....
A néző meg igenis próbálja megismerni a szabályokat! Ne szitkozódjon hozzá nem értve!
kovacsistvan · http://www.khl.hu 2009.06.13. 08:32:00
OliBLOOD 2009.06.13. 08:59:07
Igaz én úgy gondoltam, hogy szezon közben eleget vannak a jégen, annyi meccset kell fújniuk, hogy mellette külön edzésre nem nagyon maradna iddejük, de úgy látszik tévedtem.
A díjjazást szerintem sürgősen (legalább) a duplájára kellene emelni. De ezzel együtt ellenőrök is kellenek, akik értékelik a munkát.
Tavaly minden MOL meccsről készült videófelvétel. Szerintem abból is lehet tanulni, ha az ember visszanézi saját meccsét és észreveszi, hogy hol hibázott. Esetleg a kényes szituációkat a JT közösen videózná/beszélné át.
De amíg Árkovics úgy véli, hogy saját maga alkalmas egy OB1-es meccs levezetésére, addig nem nagyon lesz előrelépés sajnos. Első bronzmeccs Kápmegyeren. A játékosok a bíróra várnak. Árkovics felcsúszik a jégre, egy bemelegítő kört sem tesz, csak kézfogás után odacsúszik a középponthoz. Biztos, hogy neki szüksége van plusz jégidőre, ha még a meccs előtt sem melegít be?
I3c3e 2009.06.13. 09:04:35
Hello!
Talán egy kicsit belátva a dolgok mögé.
1,
Van ,hogy az egyesület még a gólbiróra is sajnálja a pénzt,egy profi videógól bíró ennél még drábább,inkáb játékost igazolnak,szerintem logikusan!
2,
Meccs után értékelik a játékvezetőket,sajnos nincs sok ellenőr ,ha olyan súlyos hibát vét következménye is van!!!
3,
Voltak már probálkozások ,hogy megismertessük a szabályokat a riporterekel és szakkommetátorokkal,
süket fülekre "szemekre"talált az e-mail.
4,
Milyen országok játékvezetői jöhetnének ide hogy fejlődjenek??Akkor mi oda fejlődni mehetnénk,az tény hogy a miliő más lenne:-)
Majdnem ide vág!
Viszont nagy öröm,hogy idén a játékvezetői tanfolyamon megjelentek szülök akiket érdekeltek a szabályok,nem sokan ,de voltak.
A legfiatalabb érdeklődő 12 éves és játékvezető szeretne lenni.
A legnagyobb probléma a létszám,mit lehet igérni valakinek aki beállna játékvezetőnek??
Pénz???
Tisztelet??? ok ez talán kivivható.
Megbecsülés,nekem az autómat becsülték meg,egy pár karcolással,talán kölyök meccs után.Őrzött vagy legalábbis nagyon féltett parkolóban!:-)
De ezek után is szívesen csinálom!Mert jó!
Ha van kérdés szívesen válaszolok!
kovacsistvan · http://www.khl.hu 2009.06.13. 09:09:04
És megváltozott a végeredmény? Lett valami eredménye a karcolásnak? Ezen az emberi hülyeségen kellene változtatni... Egyébként a szülők is nagyon veszélyesek, vettem észre a focipályán.
OliBLOOD 2009.06.13. 09:11:44
18 éves kor környékén hagyják sokan abba a jégkorongot. Őket lehetne megfogni azzal, hogy legyenek játékvezetők, fősuli mellett egy kis mellékes mindig jól jön.
Aztán ha jól megy neki, akkor úgy is ottragad, ha nem lehet akkor is :)
I3c3e 2009.06.13. 09:16:10
Volt olyan volt kollega aki ,egy harmadot vezetett le élete első meccséből ,szünetben levetközött és hazament,én már nem ismertem jó pár éve volt!
OliBLOOD 2009.06.13. 09:22:04
Fociban megye 3-ban ha fele ilyen durvát mond az egyik játékos egyből mehet az öltözőbe.
Miért nemlehet az első ilyennél kiosztani a 10 percet? Egy ideig biztos jópáran ülnénak kint, de idővel leszoknának róla.
Mert így a szurkoló van a legnagyobb bajban, mert nem könnyú durvább sértést kitalálnia, mint amit a játékos mond.
hüjeliba 2009.06.13. 09:26:58
Ki is jelentették sokan ,hogy ez a jövő ez helyes (szerintem is )
De...!
Az negyeddöntőktől már csak nagyfiúk játszottak a birói vélekedés is megváltozott, ez már igazi férfias sport egy kis keménység még bőven belefér.
Kérdem én, ha kirakatban sem értenek egyet az alapelvekben akkor elvárható-e ,hogy bajnokság elején közösen meghirdessék mikor bodicsek a bodicsek.
Pedig ebben meg kéne egyezni.
I3c3e 2009.06.13. 09:31:17
de ha meghallom és ismerek kollégát aki szintén így jár el, megadja!
és szerintem is meg kell!
Amit előbb írtál abban igazad van ! az az a réteg amit valóban érdemes megcélozni.
De mindenkit szeretettel várunk!!:-)
Sancho Panda 2009.06.13. 09:49:53
demizson bobby 2009.06.13. 09:57:25
Számlára pár ezresért Miskolcról leutazni Debrecenbe (és vissza)+ ezzel elmegy az egész nap....ezért inkább köszönet jár, mintsem a minden igényt kielégítő elvárás.
kovacsistvan · http://www.khl.hu 2009.06.13. 10:15:23
acs63 2009.06.13. 10:37:33
Most édesapám nevében írok, nem szeretnék neki kellemetlenséget a vélemyényemmel.
Úgy gondolom, hogy egy játékvezetőnek úgyanolyan befektetés ez a munka, mint egy szűlőnek az, hogy játékost faragjon a gyerekéből. Ez nem csak anyagi, hanem időbeli is. Csak akkor lehetne emelni a játékvezetések színvonalát, ha a bírók is megtehetnék, hogy ez legyen az egyetlen munkájuk (NHL). Jelenleg csak egy játékvezető van Magyarországon, aki ebből él.
Játékosként és játékvezetőként is látom a helyzetet, és mint korábban említették, nem biztos, hogy a bírókkal van a baj. Amíg az edző megengedi magának a durva hangnemet, addig a játékos is úgy veszi, hogy neki is szabad.
Volt olyan meccsem, amikor az alattam lévő korosztálynak vezettem. Lefújtam a helyzetet, mert nem láttam a korongot, mert a kapus fogta. Közben kikotorták, és amikor meghalloták a sípot, akkor elkezdtek szidni. Annak ellenére, hogy a játékossal mindennap eggyütt játszottam, ugyanúgy befújtam a 10 percet, mintha egy idegen sportoló lett volna.
A szűlők sem tartják be a fegyelmet, olyan esetem is volt, amikor befújtam a lest, a gyermek meg az apjának integetett a lelátóra, hogy mit csinál ez a hülye, aztán szidalmazott. Ő is megkapta a 10 percet. Amíg a szűlő nem tudja a gyereket olyan szintre eljuttatni, hogy alázatot és tiszteletet mutasson, addig nem érhetjük el, hogy ezekből a gyerekekből A csoportos játékos legyen.
A nemzetközi meccseken vajon mért kapnak pozitív kritikát a magyar játékvezetők? Azért mert ott nem úgy mennek ki a pályára a játékosok, hogy megint ez a hülye vezeti a meccset, hanem mert ott az edző és a szülő megfogja a gyereket, és a játékosnak csak a JÁTÉKRA kell figyelnie.
Azt még szeretném elmondani, hogy az a játékvezetői vizsga amit az ifikorú játékosok letesznek, az csak alapszint, amit a játékvezetők csinálnak meg, az sokkarta több tudást igényel. De amíg a játékosokat nem érdekli az, hogy megbuknak a primitív vizsgán, amin olyan helyzetet kell eldönteni, mint például mikor van icing, addig nem lehet elvárni hogy elfogadják az ítéletet.
hokifan526 2009.06.13. 11:54:41
hokifan526 2009.06.13. 11:58:12
kovacsistvan · http://www.khl.hu 2009.06.13. 12:00:59
hokifan526 2009.06.13. 12:52:11
hokifan526 2009.06.13. 12:53:29
hokifan526 2009.06.13. 13:01:22
hokifan526 2009.06.13. 13:09:07
hokifan526 2009.06.13. 13:13:49
EisHockey 2009.06.13. 14:01:19
2 emlékkép ugrott be az írásodat olvasva:
1. itthoni pálya --- meccs közben az egyik pályasaroknál elhaladva mocskos szitkozódást halottam a palánknál álló "kis játékosoktól". Megálltam és megrökönyödve hallgattam őket; észrevették és értetlenül néztek engem....
2.külföld ---- korábban odaértünk a sógorokhoz. A csarnokban kölyök összecsapás volt. Egészen jól játszottak. A végén kitereltek mindenkit a csarnokból, készülődtek a nagymeccsre. Odakinn várakozva a beléptetésre, arra lettem figyelmes, hogy a vendég kölyökjátékosok buszából miket mutogatnak kifelé. Nem szereztem meg nekik az örömet: úgy tettem, mintha semmit sem vennék észre. Viszont elgondolkodtam, hogy vajon tudták-e, hogy magyar vagyok, vagy csak helyi lakosnak véltek?
EisHockey 2009.06.13. 14:06:52
Mondjuk büntetni, kitiltani az edzőt?
Az edző mutasson példát! Jó példát!
hokifan526 2009.06.13. 14:48:09
Uteapu 2009.06.13. 16:40:12
Nagyon sok érdekes és jó gondolatot olvastam,főleg a hozzászólások vége felé.A Birói kar szakmai és kondicionális felkészitését már nem lehet egy kis korcsolyázgatással,videózgatással elintézni.Felkészült,erre szakosodott tréner kell a fizikai,elméleti felkészitésre is.A szabályismeretet a nézőktöl nem lehet teljes mértékben elvárni.Ennek hiánya viszont rossz irányba befolyásolhatja a nézőtér és talán még a résztvevők hangulatát,reakcioját is.Sok szülő rossz irányba tereli a dolgokat,felmentést ad a gyereknek,még akkor is ,amikor pont az ellenkezőjére lenne szükség.(ez persze érthető de nem feltétlenül jó.)Az NHL-ben a játék sebessége miatt kell két vezetőbiró,nálunk a vezetőbiró lassúsága miatt kellene kettő.Ha kialakul egy játékvezetői kar amelyik nem azért csinálja,mert úgyis ott van,hanem azért mert ezt akarja (van rá példa),kevesebb lesz a reklamálás.Akkor lehet jogosan az eseteket szankcionálni.A mi jégkorongunk is gyorsul,a játékvezetés sem maradhat le.Lehet, hogy sokat tévednek,de a"tűrőképességük" néha már profi,pedig a szurkolói nyelv nem éppen irodalmi.
malibuhc 2009.06.13. 19:13:00
pokerface (törölt) 2009.06.13. 19:58:29
Elméletben még nem fogsz megtanulni helyezkedni. Ez kb olyan, hogy elméletben marha jól tudsz sielni, de ha alád raknak egy lecet, akkor max az erdő állít meg...
Aki jó játékvezető akar lenni az bizonyára fejleszti magát, amennyire csak tudja. Folyamatosan frissíti szabályismeretét és ha kimegy nézőként egy meccsre, akkor a kollégákat nézi és nem a meccset.
De attól még senki sem lesz jó játékvezető, ha betüre pontosan fújja a szabálykönyvet. Rengeteg éles szituban kell tudni azt alkalmazni, de ehhez az is kell, hogy tudja hogyan helyezkedjen. Ezt meg szerintem késő meccsen gyakorolni, amikor a gyerekeknek az életük legfontosabb meccse.
Talán szükség volna egy kölcsönös "türelemre". A játékvezető sem neveti ki a gyereket, ha még nem tud korcsolyázni és korongot kezelni, a játékvezetőt sem kell porig alázni, ha még nem fúj profi szinten. Senki nem születik síppal a szájában, mint ahogy senki sem születik ütővel a kezében és korival a lábán. Mindenkinek szüksége van olyan minőségű edzésmunkára, amit egy mérkőzésen produkálnia kell. Mégegyszer hozzáteszem, hogy ezt a fiatalok képzésére értem. Kevesebb befektetésbe kerülne, mintha külföldi játékvezetőket kéne majd minden meccsre delegálni. Mert azok bizony a saját tarifáik szerint fognak közreműködni. Az utiköltség minimum kétszerese a hazai km díjaknak, a bírói díjról nem is beszélve.
A csapatoknak hosszú távon érdeke kellene, hogy legyen a megfelelő minőségű játékvezetők kinevelésének a segítése, mert nélkülük nincs meccs. Szerintem a JT bármilyen pozitív kezdeményezésre vevő lenne.
pokerface (törölt) 2009.06.13. 20:05:09
A tisztelet kivívásával meg végképp egyetértek!
KicsiÉn 2009.06.13. 22:39:09
Szia!
Van egy csapat társunk Debrecenben amatőr ligában, ki bíró is.
Meséli a díjakat, nem értjük miért csinálja?
Neki szerencséje van mert van korija meg fejvédője, de aki a nulláról kezdi annak ez súlyos lóvé.
Mondta hogy a nadrág, amibe semmi védő sincs
17 000 Ft. bíróikedvezménnyel, kérdem én, ki az a barom aki bíró gatyában megy ki a közönség jégre.
Mire itt a kedvesség?
Azt is mesélte, hogy a csapatok egy előkészítő meccsen már azért is reklamálnak ha utiköltséget kell fizetni. A társunk nem messze lakik az astrától de leküldték erzsébetre ami majdenem 30 km. a fradi nem fizette ki a benzin pénzét, ezt lehet?
-d(-_-)b- 2009.06.14. 12:16:45
"Meccs után értékelik a játékvezetőket,sajnos nincs sok ellenőr ,ha olyan súlyos hibát vét következménye is van!!! "
Sajnos nincs következménye, azt kell mondanom. Legalábbis nincs megfelelő következménye, és nincs egyáltalán kommunikálva az sem, ha véletlenül van.
"Voltak már probálkozások ,hogy megismertessük a szabályokat a riporterekel és szakkommetátorokkal,
süket fülekre "szemekre"talált az e-mail."
Nem email kell, hanem erőfeszítést kell tenni -- eseményeket szervezni, találkozókat. Megszervezni vetélkedőket vagy pl. egy kismeccsen a meghívottak kipróbálhatják a bíráskodást, ne nekem kelljen már ezeket elmagyarázni!
"Milyen országok játékvezetői jöhetnének ide hogy fejlődjenek??Akkor mi oda fejlődni mehetnénk,az tény hogy a miliő más lenne:-)"
Akkor kéretőzzenek be egy szlovák vagy osztrák másod- harmadosztályba, hívjanak meg elismert bírókat oktatásokra stb. Megintcsak ne nekem kelljen már ezt megoldani!
KCs 2009.06.14. 12:58:27
Miért kéne nyilvánosnak lennie, ha van valami következménye a bírói tévedéseknek (pihentetés, eltiltás stb.)?
Miért lenne a JT feladata erőfeszítéseket tenni azért, hogy a sajtó munkatársai az elvárható nívón végezzék a saját munkájukat?
I3c3e 2009.06.14. 14:40:28
Hello!
Én személy szerint 2 hónapig voltam eltiltva,remélem ezzel az infórmácíóval tudsz mit kezdeni! :-)
Hogy egy újságíró,vagy egy szakkommentátor,ismerje a szabályokat,vagyis tudja hogy mit és miről ír ,szerinte nem a JT-nek kéne pártfogásba venni őket ,hogy "tudják mi a dörgés",,de ha esetleg kérdeznek szerintem az elnökség szívesen válaszol!!!
A szomszédos országokban valóban lehet olyan tanulni amit érdemes,viszont ha valakit megszeretnénk hívni,akkor megint előjön,az a fránya pénz amiből,főleg most nagyon kevés van .
Szívesen válaszolok ,ha még van valami kérdés,felvetés!
pokerface (törölt) 2009.06.14. 18:18:51
A szabálykönyv és versenyszabályzat bárki számára elérhető, csak venni kell a fáradtságot és letölteni. De itt a blogon folytatott sorozat is elég jó ismereteket ad, ami bőven elég egy szurkolónak. Egy jobb ismerethez azért a szabálykönyv átolvasása nem árt. Anno nekem első átfutásra teljesen megváltoztatta a véleményem a játékvezetésről. Értettem a játékot és értettem mi miért van.
Egyébként szerintem nem csak a 16. életévüket betöltött játékosoknak volna kötelező szabályismereti vizsgát tenni, hanem az edzőknek is.... Láttam már olyan edzést, ahol az edzőnek fogalma sem volt hol kell a korongot bedobni. Lest átvitte a másik oldali bedobópontra és hasonló finomságok. Aztán mérkőzésen meg az ilyeneknek van a legnagyobb szájuk.
Csoda, hogy a gyerek nem tanul tiszteletet a játékvezető iránt és hogy egyik sem akar később játékvezető lenni? Fogalmuk sincs a szabályokról. Max. annyival vannak tisztában, hogy normál esetben ezt a játékot 5-5 ellen kell játszani jégen, aztán mennek, mint csirkék az ólban a mag után.
sipmester 2009.06.14. 22:13:57
csak szemezgetek az elmúlt évekből:
kori 60, 90, nadrág 16 x3 (fogyóeszköz), mezek 10-12/db, védőfelszerelés summa 25, fejvédő+plexi (mert nekünk kötelező a szabályos!) 20, 25, jégerek, zoknik, stb....
ezt tényleg csak megszállottak csinálják hosszú ideig és komolyan
és én már 17 éve csinálom, mert szeretem
pokerface (törölt) 2009.06.15. 10:51:19
Lássuk csak, nekem:
Kori: 40ezer (bauer8000, kurva nagy szerencsével akciósan...)
Nadrág: 16ezer, mez:14, sisak: 24, plexi: 6ezer használtan... sípcsontvédő: 18, könyökvédő: 6, védő nadrág: 16ezer, szuszi, 2fél, mez alá védő: 10ezer, síp: 3ezer (de minimum kettő kel...), fehér fűző (mert az kell): 1fél, táska: 16ezer, plussz a fent említett apróságok, amit még kiegészítenék olyanokkal, mint mérőszalag, toll, notesz (nem olyan egyszerű ezekből olyat beszerezni ami a jégen észrevehetetlen).
És ehhez hozzájön még egy komplett játékos szerelés, mert ugye aki jégen akar edzeni intenzíven, annak max. olyan lehetősége van, hogy ilyen olyan csapatoknál edz, mert ugye ha jó játékvezető akarsz lenni, akkor nem árt saját bőrön is érezni milyen is az ha lebontanak. Aki meg játékos volt az meg úgyis lejár edzeni vhova.
Lehet számolni.... ja és akkor még 1 meccset sem fújtunk... mert ugye, akinek nincs teljes felszerelése azt kinevetik... nem a kollégák, hanem edzők, szülők, játékosok, no comment...
Én is azért csinálom, mert szeretem, de egyszerűen már nincs több lehetőségem anyagilag, hogy tudjam magam képezni, így marad a szabálykönyv lapozgatása meg az a pár edzés, amire lejárok, de az édes kevés arra, amire egy meccsen szükség van.
I3c3e 2009.06.15. 14:30:13
malibuhc 2009.06.15. 14:47:44
guriga uram jr. · http://realujpest.blog.hu 2009.06.15. 15:43:58
pokerface (törölt) 2009.06.15. 18:23:23
De 1-2 év után azért már mindenki beszerezte a szerelést és a befektetés nem jön vissza. Persze nem is kell, hogy visszajöjjön, mert mindenki azért csinálja, mert szereti, csak szerintem ha hobbiból megy az egész, akkor nem tartom jogosnak azt a "számonkérést", amit itt sokan írtak és, ami sok meccsen éri a játékvezetőket, akár hibázik, akár nem.
Nem kell a legdrágább cuccokat megvenni, csak azt vetem meg, amikor papolnak arról, hogy ilyen meg olyan drága a felszerelés a gyereknek és így is egy vagyonba van, hogy a gyerek hokizik és a zsűri meg játékvezető díja ezen felül még milyen drága stb. Kérdem én ezek után, hogy akkor minek egy 13 éves gyereknek Vapor XXXX-es ütő vagy One 90-es kori, amit fél év múlva úgyis kinő, meg Vapor XXX-as kesztyű és a többi csúcsminőségű cucc, ami most a piacon van, nem akarom tovább sorolni, ez nem a reklám helye, csak ez így olyan izé :)
A játékvezetők kifizetését szinte mindenhol nyűgnek veszik. Sajnálják a pénzt. Volt már olyan, hogy meccsnek vége, nem fizetnek. Mikor kínosan rákérdezel a másodedzőnél, hogy lesz-e fizu, az mutogat a csapatvezetőre, aki néz rád bambán, majd felhívja az edzőt, az meg azt mondja neked, hogy kérd már el a pénzt a korikölcsönzőben lévő nénitől és majd megadja neki.... Ez több mint megalázó és sajnos megtörtént... De volt már a másik véglet is, amikor egy szar teljesítmény után legszivesebben azt mondanád, hogy hagyd a lóvét. De hiába is tennél így, a csapat úgysem jár jól, nem lát viszont abból a pénzből semmit, mert megy szépen zsebre...
Ezek fényében nem gondolom, hogy a játékvezetők háza táján kellene elsősorban rendet tenni, s egyáltalán nem is csodálkozom rajta, hogy az ifi korú srácok, akik a hokiba már úgysem fognak előrelépni, miért nem akarnak játékvezetők lenni. Mert az van beléjük nevelve, hogy a játékvezető az egy szükséges rossz és nem szeretjük.
A gyerek hogy tanuljon tiszteletet, ha OB1-es meccsen az edzője a lelátóról üvöltözik válogatott beszólásokkal, akinek amúgy halvány gőze sincs a játékszabályokról?
guriga uram!
Ezt esetleg úgy lehetne megoldani, hogy mind játékosoknak, mind edzőknek (szuperminitől a mesteredzőig)az éves licenszét egy szabályismereti vizsgához kellene kötni.
Az újságírókat és szurkolókat inkább hagyjuk :)
De az a helyzet, hogy nem ez a magyar hoki legégetőbb problémája.
malibuhc 2009.06.15. 22:42:48